مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و پایان نامه

 

چکیده:

درباره مساله ضرب اولین سکه های اسلامی در بین مورخان وعلمای اسلام قول های متعددی وجود دارد ، برخی ادعا می کنند که خلیفه دوم اولین کسی بود که مساله سکه های اسلامی را مطرح کرده بود ، برخی دیگر نظرشان این است که در زمان امام علی (علیه السلام) اولین سکه های اسلامی ضرب شده بود واین قول در بین خطبای منبر بسیار رایج است و بعضی شان ادعا می کند که ادله این مطلب در دابره المعارف بریتانیایی وجود دارد … و آن که بسیار مشهور است اینکه اولین سکه های اسلامی در زمان عبد الملک بن مروان اموی ضرب شده بود … ولی بین مورخین شیعی و برخی از مورخین اهل سنت قولی وجود دارد که امام باقر (علیه السلام) آن کسی بود که این پیشنهادی را به عبد الملک بن مروان داده بود ، در حالی است که برخی از منابع اهل سنت تاکید می کند که خالد بن یزید من معاویه همان کسی بود که این پیشنهادی را به عبد الملک بن مروان داده بود.

این موضوع بسیار بحث شده ، و به نتایج متفاوتی رسیده است ، ولی در بین مورخان وخطبای شیعی سعی شد که این مساله به عنوان یک فضیلت برای اهل بیت (علیه السلام) نسبت شود ، وامامان اهل بیت (علیه السلام) به عنوان بنیان گذار سکه های اسلامی نامیده شوند در حالی است که این مطلب نیاز به تحقیق وبررسی بیشتری دارد ، وباید به این مساله با روحیه مستقل و حقیقت جویانه برداخته شود.

سؤال اصلی بحث این است که : تطور سکه های اسلامی تا پایان دولت اموی در سایه ی اهل بیت (علیهم السلام) چگونه بود ؟

این بحث بر دوران امام علی علیه السلام و دوران امام سجاد و امام باقر (علیهما السلام) تاکید میکند.

روش بحث نقلی و تحلیلی است : که هم روایات این قضیه را نقل و هم درباره این روایات نقد و تحلیل می کند . و در بعضی از جوانب آن بر روش میدانی هم تکیه می کند.

بحث به این نتیجه می رسد که اولین سکه اسلامی خالص در زمان عبد الملک بن مروان ضرب شده است و اخبار این مساله قابل جمع است ولزومی ندارد یک قولی بر یک دیگر ترجیح شود …

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *