مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و حیاة الزهراء علیهاالسلام بعد ابیها الرسول صلی الله علیه و آله

 

در باره زندگي حضرت زهرا (سلام الله علیها) صدها بلکه هزاران کتاب و مقاله نوشته شده است. معرفي بسياري از اين کتابها در کتابنامه حضرت زهرا (سلام الله علیها) که آقاي محمدباقر انصاري تدوين کرده و توسط نشر دليل ما به چاپ رسيده آمده است. اين آثار توسط سنيان وشيعيان نوشته شده و هر کدام به نوعي سعي در معرفي چهره اين بانوي گرامي داشته اند.

کتاب حاضر ويژه بررسي زندگي حضرت زهرا پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است و بنابرين به دوره پيش از آن نپرداخته است. طبعا اهميت رخدادهايي که در دو سه ماهه بعد از رحلت در مدينه اتفاق افتاد و نقشي که حضرتش در اين حوادث بر عهده داشت، سبب شده است تا مؤلف همت خود را مصروف بحث و بررسي در اين باره بنمايد.

اين کتاب که به صورت خطي باقي مانده بوده اکنون با تلاش استاد سيد احمد حسيني اشکوري، چهره اي آشنا در تصحيح و فهرست نويسي نسخ خطي به دوستداران تقديم شده است. ايشان در ابتدا شرح حالي از مؤلف آورده و تأليفات وي را نيز برشمرده است. مؤلف شاگرد آخوند خراساني بوده و از جمله مؤلفات وي تقريرات درس استادش مي باشد. به علاوه کتابي در باره امام حسين (علیه السلام) دارد که مجلد اول آن به چاپ رسيده است.

کتابي در باره امام صادق (علیه السلام) و کتابچه اي هم در شرح حال حضرت معصومه (سلام الله علیها) دارد. مؤلف کتاب ويژه اي هم در شرح خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) داشته است که مؤلف آن را هم در همين کتاب درج کرده و بر سودمندي آن افزوده است. عناوين کتاب بر اساس سير تحولاتي است که در ارتباط با حضرت پس از رحلت رسول (صلی الله علیه و آله) رخ داده و در انتها پس از بحث در باره سند خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها)، شرح آن آمده است. در پايان فهرست هاي جامعي از آيات و روايات و اعلام و امکنه و اديان و مذاهب به دست داده شده است. کتاب در 357 صفحه آماده شده و به صورتي زيبا توسط کنگره ميراث علمي و معنوي حضرت زهرا (سلام الله علیها) که امسال در مشهد مقدس و به کوشش دبيرخانه کتاب سال ولايت منتشر شد، عرضه شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *