مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و دانشنامه امام رضا (علیه السلام)

 

دانشنامه امام رضا (علیه السلام) كه با همكاري سه نهاد جامعه المصطفي العالميه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد بين‌المللي فرهنگي هنري امام رضا (علیه السلام) منتشرشده است، سندي معتبر براي تمامي پژوهشگران است.

اين دانشنامه داراي ساختار خاصي با بخش‌هاي مفاهيم، شخصيت‌ها، مكان‌ها، كتاب‌ها و آثار است ، همچنين در نوشتن مقالات آن مستند بودن، اصالت، امانت‌داري، پرهيز از ارزشيابي غيرعلمي، جامعيت علمي، پرهيز از حاشيه پردازي، پايبندي به چارچوب و قلمرو موضوعي، پرهيز از نقل‌قول مستقيم و بروز و ظهور سرواژه در نگارش رعايت شده است.

اما سازمان علمي دانشنامه كه متشكل از هيئت‌ امنا شوراي علمي، بخش علوم اسلامي، بخش اعلام و اماكن و بخش كتب و آثار است جمعي از فرهيختگان و اساتيد دانشگاه‌هاي كشور و حوزه‌هاي علميه را شامل مي‌شود كه خود مدت‌ها در بخش كتب رضوي داراي تأليف، تحقيق و ترجمه بوده‌اند، ضمن آن‌ كه كتابخانه‌هاي رسمي و بزرگ كشور نيز سهم زيادي در پديد آمدن اين مجموعه داشته‌اند.

جلد اول دانشنامه داراي 180 مدخل و از امام علي بن موسي‌الرضا (علیه السلام) آغاز و تا احمد بن موسي الكاظم (علیه السلام) ادامه دارد. اين كتاب به مديريت علمي يعقوبعلي برجي به نگارش درآمده و در شمارگان هزار نسخه و در 740 صفحه همراه با نمايه است.

دانشنامه امام رضا (علیه السلام) منبعي جامع براي پژوهشگران و محققان در حوزه فرهنگ رضوي است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *