مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و خلاصه سيره نبوي (سه جلد سيره نبوي در يک جلد)

تاريخ چاپ: 1385
ناشر: دريا

کتاب خلاصه سيره نبوي ” منطق عملي ” مجموع سه دفتر: سيره فردي، اجتماعي، مديريتي ،نويسنده : مصطفي دلشاد تهراني از انتشارات دريا، تهران 1385.
اين کتاب که خلاصه سه جلد کتاب حجيم نويسنده با همين عنوان است.در سه دفتر خلاصه شده است:
دفتر اول: سيره فردي، در اين فصل ابتدا به مبحث سيره شناسي و ضرورت بحث و جايگاه و اهميت آن اشاره شده است .سيره انبيا سيره تربيت عملي انسان است و اين تربيت در بهترين جلوه اش در قرآن کريم و رفتار پيامبر(ص) و ائمه هدي تجلي کرده است. نويسنده بر اساس اصول حاکم بر سيره پيامبر (ص) مباحث اين بخش را مطرح کرده است. اين اصول از ديدگاه نويسنده به اين شرح است: اصل حفظ حدود الله، اصل کيفيت استخدام وسيله، اصل اعتدال،اصل زهد،اصل ساده زيستي، اصل تفکر و تدبر،اصل استقلال ، اصل عزت،اصل عدم تکلف،اصل نظم و انضباط،اصل صبر و استقامت .  در هر اصل روش پيامبر و روايات و آيات مربوط به بحث را آورده است.
دفتر دوم با عنوان سيره اجتماعي: در اين دفتر اصول سيره اجتماعي که اسلام اساس آيين خود را بر پايه اجتماع قرار داده است بيان شده است . اصول حاکم بر سيره پيامبر در اين بعد عبارت است از: اصل رفق و مدارا، اصل تکريم، اصل عدم مداهنه، اصل عدم استرحام، اصل عدم انظلام، اصل عدالت اجتماعي، اصل شوري،اصل اهتمام براي مستضعفان، مقابله با مستکبران ، مساوات اخوت،تعاون.
دفتر سوم : سيره مديريتي، در اين بخش در اهميت مديريت و اصول حاکم بر سيره مديريتي رسول خدا که تحولي اساسي در روابط زمامداران و مردمان فراهم کرد بحث شده است.جايگاه اصلاح رابطه خود با خدا و مديريت بر قلب و رحمت و محبت، شرح صدر ، رعايت اهليت، تبعيت و اطاعت، انضباط و جديت، تصميم گيري ، پايبندي به عهد پيمان،عدم احتجاب، نصيحت و انتقاد متقابل، بر پا داشتن حق و عدل از اصول حاکم بر سيره پيامبر در اين بخش است.
بيان اين اصول و دسته بندي آن در اين کتاب کاري است ارزشمند و تا حدودي ابتکاري ولي شايسته بود نويسنده پس از بيان هر اصلي آن را از بطن سيره و روش خود پيامبر بيرون مي کشيد در حالي که کتاب بيشتر به مباحث اخلاقي مستقل از سيره نبوي کشانده شده و نمونه هاي فراواني از آنچه مربوط نيست ارائه شده است. اين  در حالي است که کتاب با عنوان سيره و روش پيامبر(ص) است.

منبع: سایت کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *