مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و منصب ‏پذیری و همکاری با حکومت‏‎ ستمگر در سیرۀ سیاسی امام صادق (علیه السلام)

 

گزاره‏‎های متفاوتی در منابع روایی و تاریخی دربارۀ همکاری با حاکمان ستمگر و به تعبیری پذیرش پُست و مقام از سوی آنان وجود دارد. به‌رغم گزارش‏‎هایی که بیانگر نهی از همکاری با حکومت است، برخی صحابیان امام صادق(علیه السلام) با خلافت عباسی در زمینه‏‎های مختلف همکاری داشته‏‎اند و از سوی دستگاه خلافت، مناصبی مانند حاکمیت، قضاوت و خزانه‏‎داری را عهده‏‎دار بوده‏‎اند.

پرسش‏‎های متعدد شیعیان از امام (علیه السلام) دربارۀ منصب‏‎پذیری و همکاری با حکومت، نشان از فضای عمومی حرمت‏‎شماریِ همکاری و در مواردی نیز بیانگر تمایل برخی شیعیان به همکاری است.

نوشتار حاضر با رویکرد تاریخی و بر پایۀ گزارش‏‎های موجود، با تکیه بر بیان مصادیق، توصیف و تحلیل و نیز بهره‏‎مندی از منابع مختلف و تحقیقات جدید کوشیده است به این پرسش پاسخ دهد که همکاری با حکومت در سنت و سیرۀ سیاسی امام صادق(علیه السلام) چه جایگاهی دارد. یافته‏‎های تحقیق نشان می‏‎دهد همکاری هدفمند در چارچوب ارزش‏‎های دینی نه‌تنها منعی ندارد، حتی در مواردی سفارش شده است. گویا حرام‏‎پنداریِ همکاری و منصب‏‎پذیری، افزون بر فرقۀ خوارج، از سوی زیدیان نیز تبلیغ و تأکید می‏‎شد؛ زیرا آنان باورمندان به قیام مسلحانه در هر شرایطی بودند.

امام صادق (علیه السلام) با انتخاب راه میانه و اعتدال، همکاری سودمندانه را برای شیعه برگزید تا هم شیعه را از خطر انزوا دور نگه دارد و هم از تقویت‏ ستمکاری پرهیز داده باشد.

 

برای مشاهده متن کامل مقاله فایل را دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *