مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و سیره امام صادق (علیه السلام) در مواجهه با سبّ امام علی (علیه السلام)

 

‌به دستور معاویة بن ابوسفیان، بدگویی نسبت به امام علی (علیه السلام) در جامعه اسلامی ترویج و سپس اجباری شد. گرچه اجبار آن بعدها از سوی عمربن‌عبدالعزیز در ماه صفر سال 99 هجری برداشته شد، اما ترویج آن سیاست با هدف تحریف واقعیت‌های تاریخی برای مشروعیت ‌بخشی به امویان، تا پایان دوران خلافت امویان ادامه یافت.

بدیهی بود این سنت از سوی اهل بیت و پیروان آنها به چالش کشیده شود، از این‌رو ‌در برابر بدعت پدید آمده ایستادند و با پیش‌گرفتن راهکارهایی به مقابله با آن برخاستند، چنان‌که امام صادق (علیه السلام) چنین کرد.

این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی می‌کوشد تا به این پرسش محوری پاسخ دهد که سیره عملی و گفتاری آن امام در مواجهه با بدعت پیش‌آمده چگونه‌ بود؟ امام صادق (علیه السلام)یکی از عوامل عمده بدگویی نسبت به اهل بیت: و سبّ امام علی (علیه السلام) را زاده ناآگاهی از فضائل بی‌شمار ایشان می‌دانست که خود از اقدامات چندوجهی و جنگ روانی دشمنان اهل بیت ایجاد شده‌ بود، از این‌رو آن حضرت ‌مقابله ترکیبی را مد نظر قرار داده و با روش‌های ایجابی و سلبی به ترویج فضائل امام علی (علیه السلام) پرداختند و همین امر موجب شد تا فضائل آن جناب به صورت گسترده‌تری رواج پیدا کرده و به نسل‌های آینده برسد.

 

برای مشاهده متن کامل مقاله فایل را دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *