مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و رفتارشناسی سیاسی امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از صلح

 

در مشی ائمه (علیهم السلام) هیچ تفکیکی بین سیاست و وظایف آن ها نیست . آنان سیاست مدارترین ، بندگان الهی هستند و تدبیر آن ها در تمام امور به صورت کامل و بی نقص انجام می گیرد. ازاین رو امامت امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) نیز با یکدیگر تفاوت ندارد.

آن چه باعث اختلاف در روش آنان گردید، شرایط زمان و مکان است . بعد از شهادت حضرت علی (علیه السلام)، مردم با امام حسن (علیه السلام) بیعت کردند و امامت حضرت شش ماه و سه روز به طول انجامید و در سال ٤١ ق بین او و معاویه صلح نامه امضا شد.

پس از اجرای صلح ، امام (علیه السلام) به مدینه مراجعت نمود و مدت ده سال آخر عمر شریفش را در آن جا ساکن بود نوشتار «رفتارشناسی سیاسی امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از صلح » تلاش دارد به این پرسش پاسخ دهد که ؛ امام بعد از صلح و ده سال اقامت در مدینه چه رفتار سیاسی داشته اند؟

بر پایه منابع موجود، امام (علیه السلام) در این هنگام هم چون پدر و جد بزرگوارش ، طبیب دل سوز و پناهگاهی مطمئن برای مردم و شیعیان و مظلومان عالم بود. مسلمانان جهان را با درایت رهبری می کرد و رفتار سیاسی ایشان ، پایبندی به پیمان صلح ، همراه سخنرانی های سیاسی و برخورد با زیاده خواهی و نقشه های شیطنت آمیز معاویه است . ایشان با حمایت های سیاسی از شیعیان و موالیان و حفظ جان آنان ، کادرسازی و تربیت نیروهای کارآمد، زمینه را برای نهضت عاشورا آماده می نمودند.

 

برای مشاهده متن کامل مقاله فایل را دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *