مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
جهاد تیین

 

مسأله امامت یکی از ضروریات مذهب شیعه است. این اصل مهم از نخستین روز­های رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تا عصر حاضر نادیده گرفته شده است که البته مغالطه در تفکیک مفهوم خلافت و امامت در این حوزه اندیشه­ ای، چالش برانگیز می­ نماید.

 

در این بین، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعنوان الگوی معیار، با اقدامات جهادی و تبیین ساختار امامت، محدوده حقوقی آن و نیز شرح حوزه­ های عقیدتی ولایت، به دفاع از این مهم پرداختند. حضرت معصومه (علیها السلام) نیز از جمله شخصیت­ هایی است که در این حوزه­ی فکری ـ عقیدتی، عملکرد سیاسی مشابهی را ارائه کرده ­است.

ایشان با انتخاب شهر قم، عملکرد بسیار مطلوب و هدفمندی را در دستور کار خویش قرار دادند؛ وانگهی تأسی به رفتار سیاسی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که با انتخاب بهترین مکان، یعنی مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله) که مهمترین تریبون سیاسی وقت بود، به جهاد تبیین در دفاع از مقام امامت پرداختند، جلب توجه می­نماید.

افزون بر آنکه سکوت و روی­گردانی از حاکمیت نوپای وقت و همچنین گریه­ های هدفمند، در خواست از مهاجرین و انصار، از جمله اقداماتی بود که توسط حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ابداع و بعدها مشابهت رفتاری هوشمندانه­ ای در اقدامات حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) عیان است.

مهاجرت به شهر قم، افشاگری و سخنرانی­ های متقن، از جمله این تشابهات رفتاری است. از آنجا که یکی از چالش­ های امروز در جامعه، شبهات امامت ـ ولایت در عصر غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که گاه در عدم تبعیت از رهبر انقلاب اسلامی به عنوان ولی فقیه نیز نمود پیدا می­ کند، زنان جامعه امروز باید برای مواجهه با این چالش­ ها، از الگوی معیار در امور رفتاری و کلامی خود تبعیت کنند.

نوشتار حاضر می­ کوشد با روش تحقیق کتابخانه­ ای، اقدامات جهادی و مناسبت­ های سیاسی ـ رفتاری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حضرت معصومه (علیها السلام) در جهت دفاع از جایگاه حقیقی و حقوقی امامت را به عنوان الگوی پیش روی زنان در مواجهه با شبهات امامت و ولایت، تبیین کند.

 

برای مشاهده متن کامل مقاله فایل را دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *