مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
امنیت در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله

 

پیامبر اکرم(صلی الله‌علیه‌واله‌وسلم) بر اساس اهداف و منافع دین اسلام تعریفى از امنیت داشته که بر اساس آن تعریف در طی مدتى کوتاه، امنیتى ایجاد کرد که همه مسلمانان و غیرمسلمانان در سایه امنیت از هر جهت در آرامش به سر مى ‏بردند.

 

پیامبر(صلی الله‌علیه‌واله‌وسلم) براى ایجاد امنیت اقدام‏هایى به اجرا درآورد که هم در کوتاه‌مدت و هم در دراز مدت همراه با موفقیت بوده است. در این مقاله با هدف بررسی سیره پیامبراسلام(صلی الله‌علیه‌واله‌وسلم) در گستره ی امنیت با استفاده از روش فیش برداری و مطالعه اسنادی، تفسیر، پردازش و طبقه‌بندی داده‌ها، ابتدا مفهوم امنیت و گفتمان‏ هاى موجود در آن را به اختصار مورد بررسى قرار داده، سپس در دو بخش به بررسى اقدامات امنیتى آن حضرت پرداخته‏ ایم.

در بخش اول تلاش‏ها و زمینه‏ هاى ایجاد امنیت توسط ایشان در مکه و قبل از هجرت و در بخش دوم که بحث اصلى مقاله است اقدام‏هاى پیامبر(صلی الله‌علیه‌واله‌وسلم) در ایجاد امنیت در مدینه و پس از تشکیل حکومت را پى گرفته ‏ایم. یافته‌های تحقیق حاضر حاکی از آن است که تدابیر امنیتی پیامبراسلام(صلی الله‌علیه‌واله‌وسلم) علاوه‌بر ایجاد امنیت در جامعه به گسترش روزافزون دین اسلام نیز کمک شایانى نموده است.

برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *