مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
فلسطین

به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و با همکاری گروه تاریخ اسلام، گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و تشکل تحریر پست، نشست علمی با عنوان «آثار و پیامدهای مقاومت اسلامی در برابر استکبار» (با تأکید بر مقاومت رزمندگان فلسطینی) چهارشنبه 10 آبان درمجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اکبر عالمیان دبیر علمی نشست ضمن گرامیداشت یوم الله 13 آبان‌ماه روز مبارزه با استکبار و عرض تسلیت به مناسبت اعمال وحشیانه رژیم مستکبر صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان و مردم مظلوم فلسطین از سخنران جلسه خواست تا به ارائه بحث بپردازد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد ملک زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان سخنران این نشست، مباحث خود را در چند بخش ارائه نمود.

وی در ابتدا ضمن تعریف مفهوم و ماهیت استکبار و توضیح چرایی اختصاص روزی به این عنوان در تقویم جمهوری اسلامی ایران که محور اصلی مقاومت اسلامی در جهان کنونی است، گفت: در جهان معاصر مسأله استكبار، حرف اوّل را در مفاسد جهانى و نابسامانى هاى اجتماعى بشر مى زند و بلاى بزرگ بشريّت در عصر کنونی محسوب می شود؛ پدیده ای شوم که پایۀ بدبختى ها و مشكلاتى است كه در طول تاريخ بشر به وقوع پیوسته است و زمینه قتل و خونريزى و جنايت در تاریخ معاصر شده است. تاریخ جنگهای اول و دوم با دهها میلیون کشته را که مطالعه کنیم به این حقیقت پی می بریم. از این رو ضرورت مبارزه با این پدیده شوم بر همگان روشن میشود.روز 13 آبان که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده است:در روز 13 آبان 1343، مأموران رژیم پهلوی، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. در روز 13 آبان 1357، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریکا در ایران، راه پیمایی کردند، ولی دژخیمان رژیم پهلوی، به آنان حمله کرده و تعدادی از آنان را به شهادت رساندند. همچنین در روز 13 آبان 1358، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و با این اقدام مانع اقدامات خرابکارانه سفارت آمریکا در ایران شدند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به ضرورت تسخیر لانه جاسوسی و نتایج آن در پرداخت و این اقدام انقلابی دانشجویان پیرو خط امام را که به قطع رابطه آمریکا با ایران نیز منتهی شد، موجب کوتاه شدن دست آمریکا از اقدامات خرابکارانه علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی و در راستای منافع ملی ایران و آرمانهای استکبارستیزانه انقلاب اسلامی ارزیابی کرد. وی همچنین تاکید کرد دشمنی آمریکا با ملت ایران ربطی به تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران ندارد بلکه آمریکا با انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران یک دشمنی دیرینه دارد که از کوتای 28 مرداد 32 آغاز شد و تا اکنون ادامه یافته است. اسناد انتشار یافته سفارتخانه آمریکا نیز نشان میدهد آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب و قبل از تسخیر سفارت به دنبال براندازی انقلاب اسلامی بود.

سردبیر هفته نامه پرتوسخن در بخش سوم به موضوع آمریکا به عنوان مصداق بارز استکبارجهانی پرداخت و تاکید کرد: آمريكا همواره پيشگام ترور و خشونت در جهان بوده است. ارتكاب خونين‌ترين خشونت‌ها و حركت‌هاي غير انساني، ويژگي‌ دايمي تاريخ ايالات متحده از ابتداي تشكيل آن تاكنون بوده است. اساس كشوري كه هم‌اكنون مدعي رهبري مبارزه با تروريسم است‌، بر پايه ترور، خشونت و وحشي‌گري شكل گرفته است. نخستين مهاجران انگليسي كه قدم به خاك قاره آمريكا گذاشتند و عمدتا از محکومان کشورهای اروپای غربی بودند‌، مرگ بارترين اعتقادات تاريخ بشري را با خود به آن‌جا بردند. آنها با اعتقاد به«قوم برگزيده» كه ویژگی خاص مستکبران است به قتل‌عام‌ها و اشغال سرزمين بوميان آن منطقه روی اوردند. از آن پس هم نقش آمريكا در ترويج ترور خشونت در تمام مناطق جهان آشکار است. که نمونه اخیر آن حمایت مستقیم از رژیم کودک کش اسرائیل و کشتار قریب به ده هزار نفر ظرف چند روز اخیر است.

بخش بعدی مباحث ایشان به بررسی دلایل حمایت بی چون و چرای آمریکا از اسراییل اختصاص یافت. وی در این خصوص به سه عامل اصلی اشاره کرد:
1- اسرائیل نقش سگ نگهبان و حافظ منافع آمریکا در منطقه است و امریکا طبعا نمی خواهد پایگاه اصلی خود و رژیمی که منافعش در منطقه را تامین می کند از دست بدهد برای همین هم است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به سرزمین‌های اشغالی ضمن تاکید مجدد بر ادامه حمایت واشنگتن از رژیم‌صهیونیستی می گوید که اگر در اینجا اسرائیل وجود نداشت باز هم برای تشکیل آن اقدام می‌کردیم.

2- تلاش برای تداوم اشغالگری و گسترش سرزمینی اسرائیل در منطقه غرب آسیا در راستای منافع غرب و آمریکاست. از ابتدا اسرائیل، آمریکا و غرب پس از اشغال سرزمین فلسطینیان در تلاش بودند تا سرزمین‌های بیشتری را غصب کنند برای همین هم می بینیم برای غصب غزه و کرانه باختری به صورت دائمی این شهر را محاصره کرده و ورود و خروج مردم غزه را کنترل می کنند و هر از گاهی هم با حملاتی وحشیانه تعدادی از مردم فلسطین ساکن در این مناطق را به شهادت می رسانند.

3-نقش لابی صهیونیسم در ایالات متحده دلیل سوم حمایت دولتمردان آمریکا از اسرائیل است. استیفن والت در کتاب لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا به این مساله اشاره می کند که نفوذ گسترده لابی اسرائیل در چندین زمینه موجب ضربه به منافع آمریکا شده است و در عوض در زمینه هایی هم منافعی برای آمریکا داشته است. براساس نوشته های این کتاب، حمایت آمریکا گرچه به لحاظ اقتصادی، سیاسی و افزایش احساسات ضد آمریکایی در جهان مضراتی برای آمریکا به همراه داشته است؛ اما در عوض به دلیل حمایت لابی صهیونیسم از سیاستمداران آمریکایی و سود سرشار کمپانی های تولید سلاح در آمریکا به دلیل ایجاد شرایط امنیتی در منطقه، منافع آمریکا در استمرار حمایت از اسرائیل است.

دکتر ملک زاده در در بخشی دیگری از مطالب خود به آثار و پیامدهای متعدد مقاومت اسلامی فلسطین در برابر استکبار صهیونیسم پرداخت. حفظ عزت و رهایی از ذلت در برابر استکبار پس از 75 سال اشغالگری؛ تغییر وضعیت استکبار صهیونیسم از حالت تهاجمی به دفاعی؛ بیداری ملتها و قیام در برابر مستکبران (امریکا و اسرائیل)؛ تغییر موازنه وحشت از مستضعفین به مستکبرین؛ فروریختن هیمنه استکبار؛ شکست طرح عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل؛ رسوایی غرب در شعارهای دروغین حقوق بشری و مبارزه با تروریسم و در نهایت اثبات حقانیت جمهوری در مبارزه با امریکا و اسرائیل از جمله موضوعاتی بود که در این بخش مورد شرح و بررسی قرار گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان وظیفه جهان اسلام و کشورهای اسلامی در شرایط حساس کنونی و دفاع از مقاومت اسلامی فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

همچنین در این نشست به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *