مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
جعفر

 

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین رفیعی با تأکید بر زندگی مهاجران حبشه، مقاومت پیامبر و اصحاب را تشریح کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی؛ به‌عنوان سخنران اصلی نشست با تأکید بر زندگی مهاجران حبشه، مقاومت پیامبر و اصحاب را تشریح کردند.

در این نشست سختی‌های بی‌شمار اصحاب در ابتدای بعثت نبی گرامی اسلام مطرح گردید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تصریح کرد: اصحاب شکنجه‌ها، سیلی‌خوردن‌ها و دشواری‌های زیادی را تحمل کردند تا اسلام عزیز به دست ما برسد. در ابتدا فقط دو نفر همراه پیامبر بودند، یکی حضرت امیر(علیه‌السلام) و دیگری حضرت خدیجه (س).

مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با تأکید بر این که ظلم‌های زیادی در حق پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وآله و سلم) روا شد که دست از بعثت خود بردارند تا جایی که کفار می‌گفتند یک سال خدای تو را می‌پرستیم به‌شرط آنکه سال بعد بت‌های ما را بپرستی، اظهار داشت: خداوند متعال در سوره کافرون از زبان رسول خدا این‌گونه به آنها پاسخ داد که لکم دینکم و لی الدین. در تمام این سختی‌ها پیامبر و صحابه ایشان به فرمان خدای متعال که می‌فرماید: فاستقم کما امرت، مقاومت ورزیدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه به بررسی شخصیت جعفر ابن ابی‌طالب پرداخت و گفت: نقش ایشان بسیار متفاوت بوده و حتی قبل از بعثت حرام الهی مرتکب نمی‌شد. نماز را بر اینکه هدیه مادی از سوی پیامبر دریافت کند ترجیح می‌داد. حضرت امیر(ع) به او فخر می‌ورزید و اباعبدالله الحسین(ع) به‌واسطه او خود را در کربلا معرفی کرد که «آیا نمی‌دانید که من پسرعم جعفر هستم؟» که از همه این اوصاف معلوم می‌شود که شخصیت وی تا چه حد در تاریخ صدر اسلام مهم و تأثیرگذار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *