مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
عالمیان

حجت الاسلام علی اکبر عالمیان، استاد جامعه المصطفی العالمیه، به مقام و منزلت جناب جعفر از منظر رسول خدا (ص) اشاره کرد و افزود: روایت شده که پیامبر (ص) فرمود: مردم از درخت‌های مختلف خلق شده‌اند؛ اما من و جعفر مانند یک درخت هستیم و از یک گِل آفریده شدیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی اکبر عالمیان، دبیر پژوهش گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره جامعه المصطفی العالمیه عصر امروز دوشنبه هشتم آبان در کارگاه آشنایی با منابع و روش مقاله‌نویسی، ویژه همایش بین‌المللی ذوالجناحین، با تأکید بر سیاست‌های کلان و راهبردی جامعه المصطفی و به ویژه مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره مبنی بر برگزاری همایش‌های علمی درباره شخصیت‌های بزرگ و کمتر پرداخته شده اسلام، به تشریح شخصیت جناب جعفر پرداخت.

وی با تبیین محور‌های زندگانی جناب جعفر گفت: جعفر بن ابی‌طالب بن عبدالمطلب مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین، برادر بزرگ‌تر امام علی (ع)، دومین فرد مسلمان پس از امام علی (ع) و صحابی رسول خدا (ص) بود.

عالمیان به مقام و منزلت جناب جعفر از منظر رسول خدا (ص) اشاره کرد و افزود: روایت شده که پیامبر (ص) فرمود: مردم از درخت‌های مختلف خلق شده‌اند؛ اما من و جعفر مانند یک درخت هستیم و از یک گِل آفریده شدیم. حتی نقل شده است که رسول خدا (ص) پس از بازگشت جناب جعفر به مدینه به اندازه‌ای از دیدار دوباره با وی خوشحال شده بود که فرمود نمی‌دانم از پیروزی در جنگ خیبر یا از دیدار با جعفر خوشحال باشم.

استاد مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره با اشاره به مجاهدت‌های فراوان جعفر بن ابی‌طالب در راه اسلام، اظهار کرد: این مجاهدت‌ها به اندازه‌ای است که ذهبی از عالمان اهل‌سنت می‌نویسد: «جعفر بن ابی‌طالب، دارای مقامی بزرگ، سید شهیدان و مجاهدان است».

عالمیان در این نشست علمی به مواردی همچون هجرت به حبشه، نوع مدیریت او در مدت اقامت ۱۵ ساله در حبشه، مناظره او با فرستادگان قریش در مجلس نجاشی، جنگ موته و فرماندهی و شهادت جعفر در این جنگ و همین طور همسر، فرزندان و نسل جناب جعفر اشاره کرد.

دبیر پژوهش گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره، بخش دوم سخنان خود را به معرفی منابع پیرامون شخصیت جناب جعفر پرداخت و با تقسیم بندی این منابع به دو دسته عام و خاص، منابع عام را آن دسته از منابع تاریخی متقدم ذکر کرد که در فراز‌هایی از این منابع می‌توان به مطالب مورد اشاره درباره جناب جعفر دست یافت.

وی این منابع را شامل آثاری نظیر الطبقات الکبری، اسد الغابه، الاستیعاب، عمدة الطالب، السیرة النبویة، مقاتل الطالبیین، سیر أعلام النبلاء، تاریخ الطبری، الاصابه، المغازی و مانند آن ذکر کرد و گفت: در مورد منابع خاص که فقط درباره ایشان نوشته شده و عمدتاً دردوره معاصر نوشته شده است نیز می‌توان به مواردی نظیر پرنده‌ بهشتی؛ نگاهی به زندگانی حضرت جعفربن ابی‌طالب (ع) (جعفر طیار) نوشته عباس تفکری‌آرانی، زندگینامه حضرت جعفربن ابیطالب (جعفر طیار) نوشته محمدحسن مولوی‌نجفی، جعفر بن أبی طالب رضوان الله علیه نوشته محمد جواد الغبان، جعفر بن ابی طالب (ذو الجناحین) و دوره فی الدعوة الإسلامیة، نوشته جعفر حسین فلیح حنوش، اکسیر اعظم؛ تحقیقی جامع پیرامون شخصیت و نماز جعفر طیار، نوشته محسن کربلایی، سردار موته، جعفر بن ابی طالب (ع)، نوشته کاظم قادری، جعفر بن ابی طالب علیه السلام رحیق النبوة وشذا الامامة، نوشته محمد علی المعلم و. اشاره کرد.

محور دیگر این کارگاه به روش‌شناسی نگارش مقاله علمی اختصاص داشت که عالمیان به بیان مراحل مقاله نویسی شامل انتخاب موضوع، انتخاب عنوان مقاله، چکیده، کلمات کلیدی، مقدمه، روش تحقیق، چگونگی انجام تحقیقات، نتیجه‌گیری اشاره و درباره هرکدام از این مراحل توضیحات لازم را ارائه کرد. همچنین در این جلسه به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد.

همچنین در این کارگاه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی اوصیا، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ و دبیر اجرایی همایش بین‌المللی حضرت جعفر، در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر از برگزاری این کارگاه علمی، بر حضور علمی همه محققین حوزه ودانشگاه در این همایش مهم تاکید و گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *