مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.

 

مصاحبه حجت‌الاسلام و المسلمين محمدعلی مهدوی‌راد ایشان در این مصاحبه عنوان كرد:
در تعابير امام صادق(ع) توجه فراوانی به جدايی جريان انحرافی بنی‌اميه از بدنه تفكر اسلامی شده است و امام(ع) همواره تأكيد كرده‌اند كه اسلام حقيقی، دين مدارا و هم‌دلی است و كسانی كه در ساحت جامعه اسلامی خشونت و ظلم می‌پراكنند، بنی‌اميه بوده و اقدامات آنها ربطی به دين ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدعلی مهدوی‌راد، عضو هيئت علمی پرديس قم دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به بيان نكاتی درباره سيره و شخصيت علمی، فرهنگی، رفتاری و تقريبی امام صادق(ع)، ميراث تفسيری بر جای مانده از اين امام همام و نيز صحت و سقم تفسير عرفانی منسوب به ايشان در مجموعه حقايق التفسير سلّمی پرداخت.
وی در بخشی از سخنان خود اظهار كرد: در تعابير امام صادق(ع) توجه فراوانی به جريان انحرافی بنی‌اميه و جدا كردن اين جريان از بدنه تفكر اسلامی شده است و امام(ع) همواره تأكيد كرده كه اسلام، دين رفق و مدارا و همراهی و تعاطف و هم‌دلی است و كسانی كه در ساحت جامعه اسلامی قلدری، خشونت و زور می‌پراكنند، بنی‌اميه هستند و اقدامات آنها ربطی به دين ندارند.
اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: اين جمله حضرت صادق(ع) بسيار عظيم است كه فرمودند: «فاعلموا انّ امامتنا علی الرفق و المدارا … و انّ امارة بنی‌اميه علی الخشب و العنف و الظلم»؛ بدانيد كه امامت ما بر رفق، هم‌دلی، مدارا، هم‌گامی، تعاطف، علم، آگاهی، اجتهاد و ورع استوار است و اين بنی‌اميه‌ است كه بر طبل زور و قلدری و ظلم و خشونت می‌كوبد.
سردبير دوماهنامه «آينه پژوهش» تصريح كرد: اين سخن امام(ع) بدان معناست كه اقتضای دين بماهو دين، آگاهی، تعاطف و مهربانی است و از اين وجه فرقی بين نحله‌های مختلف نيست و اين وجه زندگانی امام صادق(ع) بسيار مهم و آموزنده است.
ميراث بر جای مانده از امام(ع) در تفسير قرآن
حجت‌الاسلام مهدوی راد ميراث بر جای مانده در تفسير قرآن از امام صادق(ع) را بسيار مهم، بی‌بديل و شنيدنی و خواندنی برشمرد و تصريح كرد: بخشی از اين ميراث تفسيری، بخشی از آن تبيينی و بخشی ديگر تصحيحی و مربوط به پيراستن ساحت قرآن از سخنان ناهنجار و ناباب است.
مواجهه امام(ع) با گروه‌های افراطی
عضو هيئت علمی پرديس قم دانشگاه تهران با اشاره به شخصيت متعادل، الگويی و رفتاری حضرت صادق(ع) برای جامعه اسلامی گفت: امام صادق(ع) شخصيتی است كه از يك‌سو با افراط‌های صوفی‌مآبانه و زهدمآبانه دروغين مبارزه كرده و به يارانشان تأكيد می‌كنند كه در همه سطوح (علمی و عملی)، اهل كار و تلاش و مجاهده باشند.
وی اضافه كرد: از سوی ديگر ايشان همواره بر خطر گروه‌های افراطی چون مرجئه و به‌ويژه خوارج ـ كه با خط‌كشی‌های افراطی خاص خود معتقد به حذف غيرهم‌فكران خود بودند ـ تأكيد می‌كردند و هشدار می‌دادند كه جوانان خود را دريابيد، قبل از آن‌‌كه مرجئه و خوارج آنها را دريابند و اين تأكيدات امام(ع) نشانگر طرح انديشه و رفتار متعادل هم‌زيستی انسانی و الهی از جانب آن حضرت است.
مهدوی راد در بخش ديگری از سخنان خود گفت: ميراثی كه از امام صادق(ع) در جامعه اسلامی به جای مانده، ميراث مهمی است و خوشبختانه برخی از فاضلان، عالمان و متفكران اهل سنت نيز آثاری درباره ايشان رقم زده‌اند كه حقاً آثار خواندنی‌‌ای هستند كه از جمله آنها می‌توان به كتاب بسيار مهم «الامام الاصادق(ع)» نوشته دكتر انوار الجندی اشاره كرد كه از سوی مجمع تقريب در ايران بازچاپ شده است.
صحت و سقم انتساب تفسيری صوفيانه به امام(ع)
وی در بخش ديگری از سخنان خود درباره صحت و سقم انتساب تفسير عرفانی موجود در مجموعه حقائق‌التفسير سلّمی به امام صادق(ع) اظهار كرد: انتساب اين تفسير به امام(ع) قطعاً نادرست و از دو زاويه قابل نقد است: نخست آن‌كه سند متصل قابل توجهی به امام(ع) ندارد و تفسيری است كه در كنار تفاسير ديگری مانند ابن‌عطاء و حلاج و امثال اينان آمده است و انسان نمی‌داند كه مسير «قال الصادق(ع)» اين اثر ـ به لحاظ سندی ـ از كجا به امام صادق(ع) می‌رسد.
سردبير دوماهنامه «آينه پژوهش» افزود: نقد دوم در باب انتساب اين تفسير به امام(ع) از منظر محتوايی است و به قول امروزيان، با توجه به نقل متن نيز می‌توان در انتساب اين اثر به امام صادق(ع) ترديد كرد؛ چون موارد قابل توجهی از آن تفسير، با آموزه‌های قطعی شيعه در تضاد و تخالف است و از همين روی نمی‌توان آن را به عنوان اثری از امام صادق(ع) تلقی كرد.
مهدوی راد در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: 25 شوال، روز شهادت صادق آل محمد(ص)، حضرت امام جعفر صادق(ع) است و می‌تواند زمينه‌ و بهانه‌ای برای گفت‌وگو و سخن درباره سيره زندگی‌ساز و راهگشای آن بزرگوار باشد.

منبع: خبرگزاری ایکنا، شماره‌ خبر: 1089380

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *