مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و نقش تاریخی فرزندان امام سجاد (علیه السلام)

 

چکیده:

در مورد فرزندان امام سجاد (علیه السلام) تحقیق چندان انجام نگرفته است و نکات مبهم در زندگی آنها فروان است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. کتب متعدد و مستقلی از کتب مشهور در مورد زندگی امام باقر (علیه السلام) و قیام زید بن علی نوشته شده است. اما درمود دیگر فرزندان آن حضرت در کتب مشهور و مستند فریقین تنها بذکر نام آنان اکتفا شده و در مورد زندگی آنان مطالبی اندک به چشم می خورد که گاهی بیش از سه یا چهار سطر تجاوز نمی کند.

فرزندان امام سجاد (علیه السلام) از برگزیدگان زمان خویش محسوب می شود. برخی از آنها علیه سیاست های غلط و نادرست خلفاء بنی امیه قیام مسلحانه بپا داشتند ، و برخی به تربیت شاگردانی با تقوی پرداختند. به طور مثال زید علیه الظم قیام نمود و امام باقر (علیه السلام) با موضع گیری های مختلف در مقابل خلفاء غاصب زمان و گروه های فکری و تربیت شاگردان متعدد در زمینه های مختلف در پیش برد اهداف متعالی اسلام ناب تلاش فراوانی داشتند که همین امر سر انجام باعث شهادت این امام گردید.

فروانی فرزندان نسل خاندان رسالت و ولایت از موضوعاتی است که قابل انکار نیست و در زمان حاضر در اقصاء نکات جهان در هر شهر و دیار تعداد زیادی سادات از نسل ائمه اطهار (علیهم السلام) زندگی می کند که تعداد قابل توجه سادت سرزمین های اسلامی را تشکیل می دهند. در این بخش گزارش تعداد آن فرزندان آن حضرت از نه منبع شیعی و یازده منبع اهل سنت به میان آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *