مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده

این پایان نامه در مورد روش های همزیستی امام جعفر صادق (علیه السلام) با اهل سنت می باشد. در تحقیق دوران زندگی امام صادق (علیه السلام) مخصوصا دوران امامت حضرت (علیه السلام) اساس گرفته شده است. در تحقیق حاضر از منابع متعددی حدیث، تاریخ، کلام، رجال، تفسیر و غیره استفاده شده است. در این پایان نامه اولاً سعی براین بود که اوضاع فکری فرهنگی و سیاسی اجتماعی حضرت (علیه السلام) تا حدودی بررسی شود و سپس به اصل موضوع که روش همزیستی امام صادق (علیه السلام) با اهل سنت بوده است، پرداخته ایم.

امام صادق (علیه السلام) در یک دوره بسیار حساس؛ دوره انتقال حکومت از امویان به عباسیان زندگی می کردند. امام صادق (علیه السلام) در حاکمیت هر دو امویان و عباسیان با تمام مشکلات و تحت کنترل بودن بودن، با حاکمان، عالمان، شخصیت ها و مردمان اهل سنت در حال ارتباط و معاشرت بودند. از دیدارها، برخوردها، و سیره امام (علیه السلام) در برابر اهل سنت روش ها و در پی آن نکات ارزنده ای به دست می آید.

از سیره امام صادق (علیه السلام) به دست می آید که هیچ مسلمانی به هیچ بهانه ای نمی تواند از جامعه مسلمانان به دورزندگی کند. بالعکس هر مسلمانی در هر شرایطی در مقابل برادران مسلمان خودش مسؤلیت هایی را دارا می باشد که باید آنها را عمل کند. البته عملی کردن این مسؤلیت ها ظرافت هایی را همراه خود لازم می دارد که ما آنها را سعی کردیم از سیره امام (علیه السلام) با عنوان «روش» استخراج کرده مورد بررسی قرار دهیم.

به توفیقات الهی و با مطالعه در سیره امام صادق (علیه السلام) و دقت در فرمایشاتی که از ایشان نقل شده است روش های زیر را به دست آوردیم:
معاشرت احسن،
نقد علمی و مناظره،
تقیه و مدارا،
امر بالمعروف، نهی از منکر و مواجهه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *