مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و حیات فکری فرزندان امام حسین (علیه السلام) به جز امام سجاد (علیه السلام)

 

چکیده:

فرزندان امام حسین (علیه السلام) به دلیل جایگاه و موقعیت اجتماعی ویژه ای داشتند نقش کم نظیری در تاریخ اسلام به ویژه در جریان عاشورا و رخدادهای پس از آن داشتند اما این در آثار محققان کمتر مورد توجه بوده است و بیشتر تحت الشعاع امام سجاد (علیه السلام) قرار گرفته اند.

امام زین العابدین (علیه السلام) پس از رخداد عاشورا در مناسبت ها و جریان های مختلف همواره بر زنده نگه داشتتن یاد امام حسین (علیه السلام) تاکید کرده و با خطبه ها و دعاهای خود در حفظ تشیع کوشیدند.

چهره های شاخص در میان فرزندان امام حسین (علیه السلام) حضرت علی اکبر (علیه السلام)، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و حضرت سکینه (علیها السلام) بودند که هر کدام سهمی در تاریخ اسلام داشتند.

حضرت علی اکبر که از شجاعان و خوش سیمایان بنی هاشم و شبیه ترین فرد به پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودندکه در کلمات خود بر پیروی از حق تاکید کرده و خلافت و حکومت را حق اهل بیت می دانستند.

دختران امام حسین (علیه السلام) نیز نقش بی بدیلی در تحقیق اهداف ایفا کردند، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و سکینه (علیها السلام) که هر دو در حادثه کربلا در آغاز جوانی بودند همراه اهل بیت (علیه السلام) به بیدارگری مسلمانان و شناساندن بنی امیه پرداختند و با کلمات و سخنان خود در کوفه و شام و سپس مدینه در به ثمر رسیدن قیام حسینی نقش آفریدند.

آنان در سال های زندگی خود ضمن پای بندی به اصول و ارزش های اسلامی در امور فرهنگی سیاسی عصر خود نقش آفریند. البته فرزندان دیگری هم برای امام حسین (علیه السلام) ذکر شده که در این پژوهش با نگاهی به اقئال مختلف درباره ی تعداد فرزندان امام حسین (علیه السلام) به این پرسش پاسخ می دهم که حیات فکری سیاسی فرزندان امام حسین (علیه السلام) چگونه بوده است؟

واژگان کلیدی: امام حسین (علیه السلام) کربلا، علی اکبر (علیه السلام)، فاطمه (علیها السلام) بنت الحسین (علیها السلام)، سکینه (علیها السلام)، حیات فکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *