مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و مطالعه تاریخی و اجتماعی در عوامل ثبات، تکامل، و تغییر آداب و رسوم مذهبی قبایل استان میسان در عراق از سال 1920م تا سال 2015م

 

چکیده

مطالعه پدیده های اجتماعی در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است، به ویژه در تحقیقات تاریخی واجتماعی؛ یک جنبه مهم اجتماعی در جامعه میسان پدیده آداب ورسوم اسلامی در نزد قبایل استان میسان در جنوب عراق وجود دارد، و ما معتقدیم که این آداب و رسوم، پدیده ای شایع در میان همه قبایل استان میسان است.

ما با مطالعه این پدیده ـ پدیده آداب و رسوم ـ متوجه می شویم که برخی از آنها ثابت و تغییر نمی کنند، و آن هم به دلایل و عوامل مختلفی از جمله: عامل محیط زیست، عامل فرهنگی، عامل تمدنی، عامل اجتماعی، عامل سیاسی، وعامل اقتصادی می باشد.

و برخی دیگر از آداب و رسوم به دلیل شرایط زیست محیطی، اجتماعی، مذهبی، تمدنی و سیاسی تغییر، توسعه و گسترش یافته اند. بسیاری از این آداب و رسوم مطابق با قوانین مقدس اسلامی است، اما برخی دیگر از این آداب و رسوم مخالف و معارض هستند.

بنده در این تحقیق به تعدادی از راهکارها و روش های که برای مقابله با این آداب و رسوم متناقض با قوانین اسلامی است، اشاره کردم. در مورد روش تحقیق این رساله، بنده به روش علمی تاریخی و رویکرد توصیفی، و خواندن تحقیقات، مطالعات و ابحاث مرتبط با آداب و رسوم مذهبی پرداختم، وهمچنین به تحقیقات میدانی، طی مسافرت های که به استان میسان رفته بودم، پرداختم و ایضا دیداری با رؤساء قبایل و شخصیت های مهم استان انجام دادم که آن هم به منظور اطلاع و مطالعه وضعیت آداب و رسوم مذهبی غالب در بین آنها بود.

واژگان کلیدی: آداب، رسوم، مذهب، ثبات، تطور، قبایل میسان.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *