مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ اهل بیت (علیهم السلام)

 

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی توسط دانش پژوه «کوفاراوی ناسیت» از کشور کامبوج با عنوان «نقش امام علی (علیه السلام) در جنگ های بدر و احد و احزاب در کتاب های سیره ابن هشام، تاریخ طبری،الارشاد و بحارالانوار»دفاع گردیده و با نمره عالی(19/25) پذیرفته شد.

استاد راهنمای این پایان نامه دکتر علی اکبر عالمیان و استاد داور نیز دکتر سید علی غضنفری بودند.

در چکیده این پایان نامه آمده است:

«نقش أمیرالمؤمنین علی(علیه السلام) درپیشبرد اهداف اسلام ومنویات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چه در دوره حیات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و چه پس از رحلت ایشان، بی نظیر بوده است. در این میان می توان به مجاهدت ها و رشادت های امام علی(علیه السلام) در جنگ های صدر اسلام اشاره کرد که چه منابع اهل سنت و چه منابع شیعه بر آن صحه گذاشته و با اندکی اختلاف آن را بیان کرده اند.

در این تحقیق که به شیوه تبیینی و تطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت پذیرفته است، ما درصدد هستیم تا به بررسی تطبیقی نقش امام علی(علیه السلام) از دو کتاب اهل سنت و دو کتاب شیعه بپردازیم.

بررسی نقش امام علی(علیه السلام) در جنگ های مهم صدر اسلام یعنی جنگ بدر، احد و احزاب بر اساس کتاب های: تاریخ طبری، سیره ابن هشام، الارشاد و بحارالأنوارو تطبیق این گزارش ها با هم، مسئله اصلی این تحقیق می باشد. در واقع این تحقیق درصدد پاسخ به این پرسش است که نقش امام علی(علیه السلام) درسه جنگ بدر، أحد و أحزاب در کتاب های سیره ابن هشام ، تاریخ طبری، الارشاد و بحارالأنوار چگونه بوده و نسبت به هم چگونه تطبیق می شوند؟

یافته های تحقیق نشان می دهد که در منابع شیعه نقش آنحضرت بسیار پررنگ آورده شده است اما در کتب اهل سنت در این باره،کمتر پرداخته شده است. با بررسی این چهار منبع، به نقاط اشتراکی گوناگونی نظیر:اطاعت کردن امام علی (علیه السلام) از دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، پرچمداری امام (علیه السلام) در جنگ ها، مأموریت برای کسب اطلاعات ازدشمنان، فرستاده شدن امام(علیه السلام) برای جنگ با دشمنان، فتح و پیروزی جنگ به دست علی(علیه السلام)، دفاع امام (علیه السلام) از پیامبرخدا (صلی الله علیه و آله) در هنگام سختی، قتل پرچمداران دشمن توسط علی (علیه السلام)، شجاعت امام (علیه السلام) در مقابل دشمن، سقایت امام(علیه السلام) برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، ندای آسمانی مخصوص حضرت علی(علیه السلام)، تنها داوطلب مبارزه با عمرو بن عبدود و.. و همین طور نکات افتراقی نظیر: نیامدن لفظ اطاعت کردن از دستور رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، ارائه نظر درباره بیرون رفتن از مدینه در جنگ احد توسط امام (علیه السلام) ، گزارش از تعقیب دشمن، آوردن سر بریده عمرو بن عبدود به نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، عزیمت امام علی (علیه السلام) همراه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به سوی بنی قریظه و..، می رسیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *