مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و تخریب بقیع

 

دوازدهمین پیش‌ نشست کنگره بین‌المللی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» با عنوان «چرایی تخریب قبور بقیع و ضرورت بازسازی آن» به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت (ع) امروز پنجشنبه ۳ اسفند برگزار شد.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در این نشست آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی، استاد تاریخ اسلام و تشیع و دکتر کامیار صداقت ثمر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

کنگره بین‌المللی «بقیع، مدفن امامان و اصحاب» روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ با مشارکت حدود ۳۰ مرکز علمی پژوهشی در قم برگزار می‌شود.

محمود بختیاری، دبیر این نشست که در مجمع جهانی اهل بیت (ع) برگزار شد، طی سخنانی ابراز کرد: بقیع از جمله مکان‌های مقدس مسلمانان است که ۱۰۰ سال قبل توسط تندروها تخریب شد و تلاش زیادی هم برای پاک کردن این مسئله از اذهان مسلمانان صورت گرفت.

به گفته بختیاری، سازمان حج و زیارت در اقدامی برگزاری کنگره‌ بین‌المللی بقیع را روی دست گرفت. وی در توضیح اقداماتی که در این راستا انجام شده، به چاپ ۵۰ مقاله راه‌اندازی بانک اطلاعاتی شبکه‌های اجتماعی‌، تولید نماهنگ و کلیپ، همکاری با حداقل ۳۰ مرکز بین‌المللی همسو و ساخت و رونمایی از ماکت بقیع پیش از تخریب اشاره کرد.

منابع ما در مورد رویداد تخریب بقیع بسیار زیاد است / تلاش برای خاموشی ذکر محمد و آل محمد بی‌نتیجه می‌ماند

وی افزود: برگزاری ۱۱ پیش‌ نشست توسط مراکز مختلف و دریافت ۲۰ مقاله خارجی از کشورهای نیجریه، عراق، مصر، آرژانتین، انگلستان، یمن و فرانسه از اقدامات دیگری بوده که تاکنون در راستای برگزاری کنگره بین‌المللی بقیع انجام شده است.

بختیاری خاطرنشان کرد که کنگره بین‌المللی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی، استاد تاریخ اسلام هم طی سخنانی در این نشست گفت: خداوند تلاش و کوشش کسانی را که طمع کردند تا بتوانند یک روزی ذکر محمد و آل محمد (ع) را خاموش کنند بی‌نتیجه قرار داده است.

وی در توضیحی پیرامون چرایی تخریب بقیع گفت: آل سعود در انگیزه‌ای که بر اثر همکاری با وزارت مستعمرات بریتانیا در جهت قیام علیه دولت عثمانی وقت پیدا کردند، محتاج به یک توجیه فکری و دینی و مذهبی بودند.

منابع ما در مورد رویداد تخریب بقیع بسیار زیاد است / تلاش برای خاموشی ذکر محمد و آل محمد بی‌نتیجه می‌ماند

استاد حوزه علمیه قم افزود: توجیهی که آل سعود برای قیام شمشیر خود علیه دولت عثمانی یافتند این بود که گفتند اولا خود این قبور خلاف سنت نبوی و بنابراین بدعت است و چون بین بدعت و شرک عقد اخوت بستند کانّه هر بدعتی منتهی به شرک می‌شود، لذا نتیجه گرفتند که دولت عثمانی با آن گرایش صوفی‌منشانه خود که اجازه داده برای قبور بقیع بارگاه ساخته شود و آن را خلاف شرع نمی‌داند؛ بنابراین قیام علیه چنین دولتی که اجازه به برپایی مظاهر شرک می‌دهد مانعی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی خاطرنشان کرد: این انگیزه اصلی وهابیت از تخریب بقیع بوده اما مغفول واقع شده است و من ندیده‌ام در کتب و محافلی که به انگیزه و بهانه قیام وهابی‌ها علیه دولت عثمانی پرداخته‌اند، به این مسئله اشاره شده باشد.

در ادامه، دکتر کامیار صداقت ثمر حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با بیان اینکه عقل و قلب و عاطفه مسلمانان با بقیع پیوند ناگسستنی دارد، گفت: مسئله بقیع یک مسئله‌ی جهان اسلامی است و منحصر به هیچ یک از مذاهب اسلامی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که تخریب بقاع بقیع یک مسئله‌ای علیه کلیت جهان اسلام و یک صدمه‌ای بر روح و روان همه مسلمانان بوده است، لذا بازسازی آن نیز باید مطالبه همه جهان اسلام باشد.

منابع ما در مورد رویداد تخریب بقیع بسیار زیاد است / تلاش برای خاموشی ذکر محمد و آل محمد بی‌نتیجه می‌ماند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه تخریب بقیع در ۸ شوال ۱۳۴۴ قمری برابر با ۳۱ فروردین ۱۳۰۵ شمسی و ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ میلادی اتفاق افتاده است، گفت: تاکید بنده بر روی تاریخ این رویداد به این دلیل است که ما به عنوان پژوهشگر اگر بخواهیم شناخت دقیقی از واقعه تخریب بقیع به دست بیاوریم باید به منابعی رجوع کنیم که در آن دوره حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه داشته‌ها و منابع ما در مورد رویداد تخریب بقیع بسیار زیاد است، گفت: پیام‌های تلگرافی که در آن برهه از طریق منابع رسمی و حتی کنسولگری‌های مختلف ارسال شده است، روزنامه‌های دهه ۱۹۲۰ میلادی، سفرنامه‌ها، دیوان شعرا و گزارش‌های رسمی و غیررسمی دیگر از جمله منابع در دسترس است.

صداقت ثمر حسینی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد حماسه‌های مشترک شیعه و سنی برای حفظ اماکن متبرکه در حجاز است، پیشنهاد داد: برای انجام یک کار علمی ماندگار در مورد بقیع، پژوهش‌هایی با حضور محققان بین‌المللی که اولا سندشناسی را می‌دانند و ثانیا مسلط به منبع‌شناسی هستند، شکل بگیرد تا هر یک از آنان منابع موجود در مورد رویداد بقیع در کشور خودشان را بررسی کنند.

گفتنی است، کنگره بین‌المللی «بقیع، مدفن امامان و اصحاب» روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ با مشارکت حدود ۳۰ مرکز علمی پژوهشی در قم برگزار می‌شود.

این کنگره در صدمین سال تخریب قبور مطهر ائمه بقیع و به منظور مطالبه بازسازی مضجع ائمه(ع) بقیع و یادآوری جنایات وهابیت در تخریب آثار اسلامی با حضور اندیشمندان ایرانی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *