متن پیش رو، بخش هایی از درس خارج آيت الله حسيني قزويني است که در مورخ: 21 آبان سال جاری ایراد شده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد بحث فاطميه اين حديث شريف از حضرت ولي عصر ارواحنا فداه خيلي زيبا و مستند است: «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله وسلم) لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة» و از امام عسکري (سلام الله عليه) وارد شده است که فرمودند:«نَحْنُ حُجَةُ اللّه عَلى خَلْقِهِ وَ فاطِمَةُ حُجَّةُاللّه عَليَنا» و«نحن حجّة اللّه على الخلق، و فاطمة حجّة علينا»
همچنين حديث خلقت نوري اهل بيت که خلقت ائمه (عليهم السلام) بعد از حضرت امير المؤمنين از نور حضرت فاطمه (سلام الله عليها) بوده است. اين ها همه نشانگر جايگاه والاي حضرت زهرا (سلام الله عليها) است.
از خود ائمه (عليهم السلام) روايات متعددي داريم که در شدائد به حضرت زهرا (سلام الله عليها) متوسل مي شدند.
فرمايش مقام معظم رهبري هم مهم است که فرمودند من رزق و روزي يک ساله نظام جمهوري اسلامي ايران را در ايام فاطميه از حضرت زهرا (سلام الله عليها) دريافت مي کنم. در اين که ايام فاطميه دو دهه است مسلّما اگر ده تا دهه هم بگيريم براي حضرت زهرا کم است. روايات، هم در فاطميه اول است و هم در فاطميه دوم است اما روايات فاطميه دوم اصح از فاطميه اول است و از قديم هم علماي نجف غالبا در فاطميه دوم مراسم مي گرفتند. مقام معظم رهبري هم فاطميه دوم را مراسم عزاداري مي گيرد.
در مورد بحث فاطميه آن چه به نظر من بايد خوب تبيين شود فضائل حضرت زهرا (سلام الله عليها) است و اين که حضرت ملاک و الگو براي همه جهانيان است نه فقط الگو براي زن ها بلکه الگو براي تمام جهانيان چه شيعه و چه سني و چه غير مسلمان. حضرت براي همه الگو است.
اين که عرض کرديم حضرت صديقه طاهره بايد الگو باشد هم در مسائل سياسي و هم در مسائل ديگر است زيرا حضرت صديقه طاهره بزرگترين مدافع ولايت بوده است و در اين راه هم صدمات ديد و به شهادت رسيد. اين ها بايد به خوبي تبيين بشود. البته بايد در تبيين مطالب دقت کنيم توهين به مقدسات اهل سنت نشود که فتنه انگيز است و قطعا به صلاح نيست و حضرت صديقه طاهره نيز قطعا راضي نيست که شهادت آن حضرت را بهانه قرار بدهيم و اختلاف شيعه و سني در کشور راه بياندازيم.
اختلاف شيعه و سني بالاترين آرزوي دشمنان است چه اسرائيل و چه آمريکا و چه وهابي ها، اين ها همه دنبال اين هستند که در ايران اختلاف مذهبي راه بيندازند بايد حواس مان جمع باشد حتي اگر در روستاي دور دستي باشيم. چون مطالب منعکس مي شود ضبط مي کنند و بعد نقل مي کنند خداي نخواسته صحبت هاي ما مايه فساد نشود.
همان طور که بيوتات مراجع و در بيت مقام معظم رهبري سخنران ها و مداح ها مي آيند فضائل حضرت، دفاع حضرت از ولايت و مظلوميت حضرت را مطرح مي کنند بدون اين که تعريضي بر مقدسات اهل سنت باشد ما هم اين ها را الگو قرار بدهيم. حقايق را بايد بگوييم ولي مودبانه مطرح کنيم و بگوييم اين مطالب در منابع اهل سنت آمده ما هم قضاوت نمي کنيم قضاوت با خود مخاطبين باشد اين طوري مطالب را بيان کردن خوب است. اين ها اگر خوب مطرح بشود نتيجه خوبي مي دهد.
به نظر من يکي از چيزهايي که در فاطميه مغفول عنه قرار گرفته است اين است که حضرت صديقه طاهره بزرگترين دليل بر حقانيت مذهب شيعه است. با توجه به حديث شريف: «وتفترق هذه الأمة على ثلاث وسبعين كلها في النار إلا واحدة» و حديث: «من مَاتَ بِغَيْرِ إِمَامٍ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً».
صحابه بعد از نبي مکرم دو دسته شدند. يک دسته آن طرف و يک دسته هم اين طرف. براي خيلي ها تشخيص حق امکان پذير نبود آن اکثريت صحابه که بعد از فتح مکه مسلمان شدند يعني از اين 120 هزار صحابه شايد بيش از شصت – هفتاد هزار نفرشان بعد از فتح مکه مسلمان شدند بعد از فتح مکه يک سال تا دو سال پيامبر بيشتر در قيد حيات نبودند. و اين ها هم خوب نتوانستند معارف دين را فرا بگيرند و تشخيص حق از باطل هم براي خيلي ها ممکن نبود.
علاوه بر آن خيلي از کارهايي هم که کردند اين ها باعث شد که براي بعضي ها امر مشتبه بشود اما اين که پيامبر در مورد حضرت صديقه طاهره فرمود: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي» يا:«فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي يُؤْذِينِي ما آذَاهَا» اين دو تا روايت در صحيح بخاري و مسلم آمده و روايات متعدد در اين زمينه داريم اين احاديث روشن کننده حق از باطل است.
تعبيري علامه اميني (رضوان الله تعالي عليه) در بحث حضرت صديقه طاهره دارند در يک جلسه اي که مشهور است در مصر نزد علماي اهل سنت بوده است مي گويند من از شما يک سوال دارم و آن اين است شما با سند قطعي آورده ايد «من مَاتَ بِلا إِمَامٍ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) آيا مات بلا امام يا مات مع الامام؟ اگر مات بلا امام باشد، (نستجير بالله) مات ميتة جاهليه و حال آنکه شما در صحاح تان آورده ايد: «فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ» و «سيدة نساء العالمين».
پس اگر حضرت لم تمت ميتة جاهليه، من هو امام فاطمة؟ آيا با ابوبکر که به تعبير شما امام بوده بيعت کرد يا بيعت نکرد؟ در صحيح بخاري به صراحت دارد: «فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ على أبي بَكْرٍ في ذلك فَهَجَرَتْهُ فلم تُكَلِّمْهُ حتى تُوُفِّيَتْ» و «فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ على أبي بَكْرٍ في ذلك قال فَهَجَرَتْهُ فلم تُكَلِّمْهُ حتى تُوُفِّيَتْ» وجدت به معناي غضبت است «غضبت علي ابي بکر فلم تکلمه حتي توفيت» يا: «فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّيَتْ»
وقتي علامه اميني اين مطالب را مطرح کرد هيچ کدام از اهل سنت نتوانستند جواب بدهند. اگر کتاب موسوعة من حياة المستبصرين که مرکز ابحاث عقائديه زير نظر حضرت آيت الله العظمي سيستاني است تا به حال ده – دوازده جلد چاپ کرده است را ملاحظه کنيد خيلي از مستبصرين از افراد رده بالاي اهل سنت مولوي هايشان، اساتيد دانشگاه هايشان و دکترهايشان، توسط قضيه حضرت زهرا (سلام الله عليها) مستبصر شدند.
اگر ما اين ها را خوب بيان کنيم خيلي موثر است. هم براي جوان هاي شيعه که اعتقادات شان محکم بشود و با اين تبليغات سوء که امروز در فضاي مجازي است متزلزل نشوند نود درصد بايد هدف مان جوان هاي شيعه باشد که عقائد شان محکم بشود و متزلزل نشوند.
ده درصد هم حواس مان باشد که مطالب مان به گوش جوان هاي اهل سنت برسد و اين ها بروند تحقيق و بررسي کنند اگر ما بتوانيم جوان هاي اهل سنت را به تحقيق وادار کنيم خوب است. اگر در اين زمينه موفق بشويم 90 تا 95 درصد پيروز هستيم.
جوان هاي اهل سنت را وادار کنيم و انگيزه در اين ها ايجاد بشود بروند مطالعه کنند کتاب هاي خودشان را مطالعه کنند نه کتاب هاي شيعه را. اين ها غالبا بزرگان و علماي شان خيلي با فرهنگ خودشان بيگانه هستند.
چندی قبل يکي از علماي بزرگ زاهدان منزل ما آمده بود يک ساعت تا يک ساعت و نيم پيش ما بود، همان طور که عرض کردم خيلي با فرهنگ خودشان بيگانه هستند شايد کمتر کسي را از علماي شان پيدا کنيد که حداقل بخاري را يک دوره مطالعه کرده باشد!
در هر صورت… دهه فاطميه براي ما فرصت طلايي و خوبي است که بتوانيم حقايق را براي مردم بيان کنيم، مخصوصا درباره فضائل حضرت صديقه طاهره در منابع شيعه و هم در منابع اهل سنت کار کنيم.
دوازده تا ويژگي در مورد حضرت زهرا (سلام الله عليها) از منابع شيعه و غالبا هم روايات صحيحه است آورديم. طبق منابع شيعه: خلقت نوري حضرت، زن بي کفو و همتا، تابش نور فاطمه، رعايت حقوق همسر، سازگاري با مشکلات زندگي، آگاهي از امور غيبي، نزول ملائکه و بشارت به ايشان، نزول جبرئيل و اخبار از آينده، الگوي امامان، تکثير نسل پيامبر از طريق فاطمه.
از طريق اهل سنت هم داريم: پاره ي تن پيامبر، سرور زنان عالم، احترام ويژه پيامبر که دست حضرت را مي بوسد، افضل از عايشه و خلفا، محبوب ترين انسان ها نزد پيامبر، غضب فاطمه، غضب پيامبر، روح و جان پيامبر.
اين ها يک سري مسائلي است که بايد روي آن ها کار کرد ما فقط ايام فاطميه به فکر اين هستيم که در رابطه با حضرت فاطمه مطالعه و بحث کنيم به نظر من اين خيلي اشتباه است بايد در طول سال تلاش کنيم نذر کنيم با خداي عالم عهد کنيم حد اقل يک ساعت وقت مان را بگذاريم در رابطه با بحث ولايت مطالعه کنيم. به خاطر گرفتار نشدن به کفاره نذر و عهد هم که شده به اين برنامه عمل کنيم. يک برنامه ريزي کنيم و مثل نماز براي خودمان واجب کنيم بيش از يک ساعت هم نه، از اين بيست و چهار ساعت دوازده ساعت استراحت و نماز باشد و دوازده ساعت باقي مانده يازده ساعت براي مطالعات ديگر و يک ساعت هم براي مطالعه پيرامون امامت و ولايت وقت بگذاريم.