مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.

 

اعضای شورای علمی همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) با حضرت آیت­ الله العظمی مکارم شیرازی دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار حجت­ الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی دبیر علمی همایش ضمن معرفی حاضرین از این مرجع عالیقدر درخواست افاضه کردند.

سپس حجت­ الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا مطهری مسئول انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم ضمن تشکر از آیت الله العظمی مکارم شیرازی به معرفی انجمن، کارهای آن و دلایل برگزاری این همایش پرداختند. ایشان با اشاره به مغفول بودن تاریخ و سیره امام موسی­ بن جعفر(ع) در جامعه، هدف اصلی برگزاری همایش را معرفی بهتر و شناساندن سیره آن بزرگوار و تبیین جایگاه علمی و اخلاقی این امام همام برشمردند.

ایشان با اشاره به ویژگی عصر امام کاظم(ع) و شکل گیری فرقه‌ ها و گروه‌ های مختلف و نیز ورود برخی افکار انحرافی و اقدامات امام برای مقابله با این جریان‌ ها لزوم تدوین راهکارهای امام کاظم(ع) در مواجهه با ناهنجاری‌ ها را از اهداف  همایش بیان کردند.

آقای مطهری افزود حضور فرزندان بزرگوار این امام همام در ایران و شکل گیری مهم ترین مراکز فرهنگی و مذهبی ایران در کنار مرقد این بزرگواران اهمیت این کار را مضاعف می‌ کند.

ایشان در ادامه گزارشی از چگونگی شکل گیری و تهیه فراخوان همایش و ارسال آن به مراکز علمی ارائه کرده و گفتند تاکنون 60 مقاله دریافت و مورد ارزیابی علمی قرار گرفته و قرار است این همایش در پائیز سال جاری برگزار شود.

در ادامه حجت­ الاسلام والمسلمین دکنر مهاجرنیا مسئول دبیرخانه انجمن­های علمی حوزه به معرفی، اهداف و سیاست­های پیش­ روی انجمنهای علمی پرداختند.

 سپس حضرت آیت­ الله العظمی مکارم شیرازی ضمن ابراز خوشحالی و مسرت از برگزاری این گونه برنامه­ ها در حوزه با اشاره به ضرورت تبیین سیره معصومان  فرمودند: یکی از بهترین راه‌ ها برای تقویت باورها و اعتقادات  و رشد اخلاق و معنویات در جامعه توجه به سیره و نشر ویژگی‌ های معصومان در زمینه‌ های مختلف است. ایشان بر دقت در این کار تأکید کرده و فرمودند باید توجه داشته باشید که در موارد بسیاری تاریخ با خرافات درهم آمیخته و این مهم نیازمند دقت بیشتری است.

ایشان با اشاره به این که خرافات همواره به عنوان ابزاری در دست دشمنان برای ضربه زدن به دین قرار دارد فرمودند:  جدا کردن حقایق از خرافات  باید با زبان علمی و در عین حال همراه با محبت و هدایت باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم با اشاره به ویژگی‌ های امام کاظم(ع) بر ضرورت توجه به سیره و جایگاه علمی امام تأکید کرده و فرمودند: ائمه را باید با توجه به مسائل علمی آنان شناخت. ایشان به عنوان نمونه اهتمام حضرت موسی بن جعفر به عقل و عقلانیت را یادآور شده و از روایات هشامیه یاد کرده و فرمودند: این روایات که تأکید فراوانی بر عقلانیت در آن دیده می‌ شود در زمانی بود که دیگران بهای چندانی به عقل نمی‌ دادند.

در مسائل اخلاقی ائمه نیز باید کار شود، ائمه با عمل به ما درس اخلاق دادند و برخی از تعابیر ائمه یک دنیا مطلب دارد.

ایشان در پایان بر دقت در شیوه نگارش هم تأکید کرده و فرمودند: باید به مقالات رسیده روح دهید و با دقت آنان را برررسی کرده و از گنگی خارج کنید.

سپس معظم له با طلب دعای خیر برای حاضران به جلسه خاتمه دادند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *