مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
دهمین پیش نشست همایش بین المللی حضرت جعفرابن ابی طالب (علیهماالسلام)

 

دهمین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت جعفربن ابیطالب(علیهما السلام) با موضوع «شهادت حضرت جعفربن ابیطالب در جنگ موته و تاثیر فقدان آن حضرت در حوادث سقیفه» در نمایندگی اصفهان برگزار گردید.

در این نشست علمی، ابتدا دو مقاله از مقالات منتخب ارائه شده در همایش با موضوعات: «مبانی قرآنی سیره حضرت جعفرابن ابیطالب (علیهما السلام) » توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضایی آدریانی و «الگوی ایثار و شهادت در سیره حضرت جعفربن ابیطالب(علیهما السلام) » ارائه گردید.

در ادامه سخنران نشست، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی، ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در ابتدا به تشریح کلامی از آیت الله جوادی آملی در باب سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) از کتاب “اسوه بشریت” ایشان پرداختند و در ادامه آماری از کتاب‌هایی که غیر مسلمانان در خصوص شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به قلم نگارش درآوردند را بیان نموده و از باب نمونه کتاب “فاطمه دختر پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) ” از کریستوفر کلوهسی را تبیین نمودند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه، در خصوص مجموعه تحقیقات، کتب، موسوعه ها و مقالات ارائه شده به همایش بین‌المللی حضرت جعفر بن ابیطالب(علیهما السلام) گزارشی ارائه نموده و اعلام داشتند: ده جلد کتاب در این باب جمع آوری شده که در روز همایش رونمایی خواهد شد.

دکتر رفیعی، در باب شخصیت حضرت جعفر(علیه السلام) اذعان داشتند که ایشان یک نمونه مبلغ بین‌المللی است؛ نمونه یک مبلغ جهانی است؛ نمونه یک گفتگوی تمدنی است؛ نمونه یک گفتگوی با ادیان است.

در ادامه، ایشان ویژگی مهم حضرت جعفر(علیه السلام) با عنوان “فرد محوری بودن” را گوشزد نموده و بیان داشتند: فرد محوری بسیار مهم است و یک فرد می‌تواند تاثیر شگرفی در حوادث بگذارد؛ مانند شخصیت حضرت امام خمینی (رحمه الله) که از قم انقلاب نمودند.

در پایان، ایشان به بیش از بیست روایت تفسیری در مورد شخصیت حضرت جعفر(علیه السلام) اشاره نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *