مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ تحولات جهانی بشریت

 

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): منوچهر محمدی از پیشکسوتان تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در آیین پایانی «سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» گفت: من در روز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، مشغول تحصیل در دوره دکتری رشته روابط بین الملل در آمریکا بودم. اتفاقی که در ایران رخ داد برای من در آمریکا بسیار غیرمنتظره بود.

وی افزود: انقلاب اسلامی با هیچ‌یک از نظریات انقلاب همخوانی نداشت؛ به خاطر دارم که بسیاری از نظریه‌پردازان بعد از پیروزی انقلاب گفتند که انقلاب اسلامی استثنا بود. تدا اسکاچپول که تئوری انقلاب را مطرح کرده بود و شهرت جهانی داشت، با توجه به انقلاب اسلامی نظرات خودش را تغییر داد.

این پژوهشگر پیشکسوت تاریخ گفت: انقلاب اسلامی برای من تکلیفی ایجاد کرد و آن اینکه تا زنده هستم در خدمت انقلاب باشم. خدا را شکر می‌کنم که این توفیق به من داده شد که در اجرا و علم و نظر بتوانم رسالتم را انجام دهم.

محمدی افزود: انقلاب اسلامی نقطه عطفی نه تنها در تاریخ ایران و اسلام بلکه در تاریخ تحولات جهانی بشریت است. غربی‌ها به مدت ۳۰۰ سال این مطلب را القا کرده بودند که فقط مسائل مادی می‌تواند موجب تحول باشد. آن‌ها ماتریالیسم را بر جهان حاکم کرده بودند. انقلاب اسلامی با پیروزی‌اش با دستان خالی مقابل بزرگترین قدرت‌ها برای همه ناظران شگفت‌انگیر بود. چگونه یک روحانی می‌آید و انقلاب را هدایت می‌کند و مردم نیز به مبارزه با قدرت می‌پردازند؟

وی ادامه داد: در واقع مسئله معنویت و امدادهای غیبی مجدداً در صحنه سیاست جهانی مطرح شد. اگر نبود امدادهای غیبی و عنایات الهی، امکان پیروزی انقلاب وجود نداشت. در کتاب اخیرم توضیح دادم که انقلاب اسلامی عالم معنا را مجدداً مطرح کرد. این عالم معنا است که توانست سکولاریسم و ماتریالیسم را کنار ببرد و مطرح شود.

محمدی گفت: تحولات بعد از انقلاب همه نشانگر غلبه قدرت معنوی بر قدرت مادی است. بنابراین باید قدر این معجزه الهی را دانست. این معجزه آغاز و زمینه‌ساز ظهوری است که منتظرش هستیم. تا زمانی که این قدرت الهی و ایمان مردم به انقلاب هست، هیچ آسیبی به انقلاب وارد نخواهد شد. جمهوری اسلامی به عنوان ابرقدرت می‌تواند اهداف خودش مانند شکست استکبار را به نتیجه برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *