مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و آغاز به کار کمیسیون های علمی-تخصصی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

 

سه کمیسیون علمی-تخصصی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» با عناوین «مطالعات دینی»، «مطالعات معاصر بقیع» و «مطالعات سیاسی و اجتماعی بقیع» امروز چهارشنبه در نوبت صبح در ساختمان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و‌ زیارت در شهر قم کار خود را آغاز کر‌د. کمیسیون‌های علمی این همایش به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی امروز در دو نوبت صبح و عصر برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده حج و زیارت، درکارگاه «مطالعات دینی» چهارمقاله با عناوین «المعصومون و البقیع فی کتب الفریقین» از خانم سوسن حسن فضلی، «بازخوانی، نقد و تحلیل مبانی وهابیت در تخریب بارگاه‌های موجود در بقیع از دیدگاه مذاهب اسلامی» از حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ساجدی، «نقد و بررسی مبانی فقهی ممانعت از حضور بانوان در بقیع» از حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی درگاهی و «بازخوانی تحلیلی انتقادی فتوای شیخ بلیهد در مساله تخریب بقیع با تکیه بر منابع اهل سنت» از خانم نجیب السادات حسینی ارائه شد.

در این کارگاه به ترتیب حجج اسلام داوود حسینی، محمدباقرپورامینی، مهدی ساجدی و غلامرضا رضایی از استادان و پژوهشگران حوزوی مقالات ارائه شده را از زوایای گوناگون نقد کردند.

کارگروه علمی- تخصصی «مطالعات دینی» به ریاست حجت‌الاسلام حسن ترکاشوند برگزار شد. وی ضمن بیان توضیح مختصری در خصوص چهار مقاله قابل طرح، عنوان کرد که بقیع میراث گرانبهای دنیای اسلام که در۸ شوال تخریب گردید اما هم اکنون هرساله پذیرای میلیون‌ها مسلمان است که برای زیارت قبور و پاسداشت مدفونین در بقیع به این مکان مقدس می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *