مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.

کارگاه آموزشی تحلیل محتوا در پژوهش های تاریخی «مطالعات اسنادی»، به اهتمام گروه روش شناسی و تاریخ نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام، در سالن همایشهای پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد.دکتر احمد گل محمدی- عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر علوم سیاسی- در این کارگاه یک روزه به معرفی روش تحلیل محتوا و بیان اصول و مراحل آن پرداخت.

این کارگاه که از ساعت 14 شروع شده بود در دو قسمت زمانی و تا ساعت 19 ادامه یافت. در قسمت نخست، دکتر گل محمدی با توضیح اصول تحلیل محتوا در یک پژوهش اسنادی، مراحل عملیاتی این روش را در شش محور اصلی که نخستین مرحله آن، تعیین محتوا و واپسین مرحله آن، نتیجه گیری است، آموزش داد.

دکتر گل محمدی تاکید کرد با توجه به این که امروزه حجم عظیمی از اسناد معتبر دولتی به اشکال مختلف ساماندهی شده و امکان بهره برداری پژوهشی از آنها بیش از پیش فراهم شده است، آشنایی با روش های پژوهشی مناسب ازجمله روش تحلیل محتوا، برای استفاده از این گونه داده های ارزشمند اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

ایشان در قسمت دوم از کارگاه، با معرفی پژوهش «فساد سیاسی در دوره پهلوی اول و دوم» چگونگی کاربست و استفاده ی از روش تحلیل محتوا را در یک پژوهش تاریخی، به طور عملی و مصداقی توضیح داد و تصریح کرد با فقر پژوهشهای تاریخی مبتنی بر روش تحلیل محتوا مواجهیم.

دکتر گل محمدی در ضمن کلاس و نیز در پایان جلسه به پرسشهای مطرح شده از سوی شرکت کنندگان در کارگاه نیز پاسخ گفته و در پایان با معرفی منابع تکمیلی جهت رفع اشکال و تکمیل اطلاعات درباره روش تحلیل محتوا به جلسه پایان داد. این کارگاه یک روزه که با استقبال قابل توجه پژوهشگران تاریخ مواجه شده بود، روز چهارشنبه یکم خرداد 1392 درپژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *