مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
استاد گروه تاریخ اسلام

 

کارگاه هند شناسی به همت گروه قرآن و حدیث  مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در تاریخ نهم بهمن ماه 1391 برای اساتید جامعة المصطفی العالمیه و با سخنرانی استاد گروه تاریخ اسلام، سید هدایت علی شاه رضوی برگزار شد.

در آغاز این کارگاه که تعداد قابل توجهی از علاقمندان مباحث تاریخی و اساتید هیئت علمی المصطفی در آن شرکت داشتند، آیات قرآن مجید تلاوت شد. بعد از تلاوت آیات کتاب الهی، اعلام برنامه و معرفی سخنرانان این کارگاه صورت گرفت. سخنرانان این جلسه به ترتیب عبارت بودند از: آقای حمید طالب دانشجوی دکتری دین‌پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب، استاد سید هدایت علی رضوی کارشناس ارشد ارتباطات بین الملل و کارشناس ارشد تاریخ معاصر اسلام از جامعة المصطفی العالمیه، آقای علی نجفی پایه ده حوزه علمیه و مسئول بین الملل موسسه منتظران منجی تهران و حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا رضایی نماینده‌ی سابق جامعه‌المصطفی در منطقه‌ی شبه قاره هند صورت گرفت و بر اساس برنامه اعلام شده بعد از اولین سخنران بنام آقای حمید طالب، استاد سید هدایت علی رضوی سخنرانی خودش با موضوع:«شبه قاره هند در بستر تاریخ»را آغاز نمود.

  استاد سید هدایت علی رضوی با توجه به ضیق وقت توانست تمام مباحث تاریخی شبه قاره هند را با دسته بندی، شبه قاره هند قبل از اسلام و بعد از اسلام، بعد از اسلام از ورود اسلام به بلاد سند، فتوحات محمد بن قاسم و فتح شهر دیبل گرفته؛ تمام مهاجمان به شبه قاره هند را یکی پس از دیگری بحث نمود، مباحث ایشان به طور مختصر به ترتیب  عناوین زیر بوده:

–          شبه قاره قبل از اسلام

–          شبه قاره بعد از اسلام، ورود اسلام به شبه قاره هند از زمان پیغامبر اسلام(ص) آغاز گردید.

–          ورود نظامیان مسلمان تحت رهبری محمد بن قاسم، فتح بلاد سند.

–          آغاز دوره غزنویان و حملات محمود غزنوی تا گجرات و ابعاد حکومت غزنویان با پایتخت لاهور.

–          سقوط غزنویان و آغاز حکومت غوریان، ورود و سلطه آنان بر نیمه شبه قاره هند.

–          حکومت‏ غلام شاهان و سلطنت‏های محلی، از جمله مملوک، خاندان خلجی، خاندان تغلق، سلطنت ویجایانگر، سطلنت گولبرگا(بهمنی) و خاندان لودیان.

–          امپراتوری بابریان(مغولان هند)، جنگ پانی پات، لشکر ده هزار نفر در برابر صد هزار نفر، عروج معماری و ساخت و ساز، عروج فرهنگ و تمدن هندوستان.

–          ورود استعمارگران، پرتغالیها، هلندیها، فرانسویها و در آخر انگلیسیها.

–          چگونگی ورود انگلیس به شبه قاره، تاسیس کمپانی هند شرقی، فلج نمودن شبه قاره هند توسط این کمپانی و در نهایت حکومت رسمی و سلطه بریتانیا.

–          قیامهای خونین مردم شبه قاره هند از جمله قیام سپاهی  در سال 1857 و پیامدهای آن.

–          تشکیل کنگره ملی و مسلم لیگ.

–          گاندی و محمدعلی جناح تلاش این دو مرد هندی

–          دغدغه‏های مسلمانان شبه قاره هند، و نغمه‏های استقلال و تشکیل کشور مستقل بنام اسلام و لااله الاالله.

–          تجزیه شبه قاره و آغاز مهاجرت بزرگ جهان در این دوره.

–          مسلئه کشمیر و پس منظرهای آن

–          جدایی پاکستان شرقی از پاکستان غربی.

–          وضعیت الان شبه قاره هند، علاقه مندی، دوستی و محبت بین مردم شبه قاره هند.

ایشان تمام مباحث را همراه برنامه ‏های متنوع نرم افزاری همراه با اسلایدهای پاورپوینت مستدل، جذاب و متنوع، ارائه نمود، به خاطر جذاب و دقیق بودن مطالب، زمان سخنرانی ایشان سه بار تمدید شد و از 20 دقیقه به 45 دقیقه رسید. در ادامه ایشان به پاسخ به شبهات و سوالات شرکت کنندگان کارگاه پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *