مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده

این نوشتار در موضوع «نقد و بررسی کتاب ینابیع الموده» (بخش امام علی (ع)) تدوین گشته است. با توجه به موضوع، این پژوهش بر فصل¬های: کلیات، معرفی کتاب، نقد و بررسی منابع و اسناد و محتوای کتاب مشتمل است.

نویسنده محترم از روش خاصی در تنظیم ابواب استفاده نکرده است. سعی داشته هر طور شده ابواب را به عدد صد برساند.

در کنار عدم هماهنگی عنوان ها با همدیگر، او نتوانسته مطالب را درباره امام در یک¬جا ارئه کند و به جز فضایل درباره جهات دیگر نپرداخته و به همین سبب مورد توجه معاصران به¬ویژه شیعه قرار گرفت. البته برخی اهل سنت نسبت این کتاب را به او نفی می نمایند و او در کتاب از منابع به صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده کرده ولی گاهی وقت آن را به گونه¬ای نقل کرده که نقل مستقیم به نظر می رسد و هنگام نقل در اسامی برخی کتب و مطالب دست به تغییر زده است.

از طرفی در نقل مطالب دقت به خرج نداده و از همین رو، از افراد ضعیف و غالی و … نقل کرده است و مشکل دیگری که در نقل ها دیده می شود این است که در اکثر جاها اسناد روایات را حذف نموده است، و مطالب متناقض را بدون نقد و بررسی مطرح کرده است. و از منابع شیعه به صورت وافی بهره نبرده است.

و مطالب او برگرفته از کتبی می باشد که اکنون در دسترس همه قرار دارند و این هم ارزش کتاب را پایین می آورد.

و از نظر محتوا مطالب بسیار نادرست در رابطه با مناقب خصوصی امام علی (ع) برای اثبات ولایت و وصایت او و همچنین در رابطه با او و اهل بیت پیامبر و شیخان در آن گنجانده شده است.

واژکان کلیدی: ینابیع الموده، سلیمان بن ابراهیم قندوزی، اهل بیت حضرت علی، شیخین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *