مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده

حوزه های علمیه در راستای رسالت انبیاء و برای تحقق اهداف آنان تشکیل شده است. حصول این اهداف عالیه دنبال خود ساختاری می طلبد که براساس این اهداف طراحی شده و به شکل دقیق وظایف خود را انجام دهد تا مقصود حاصل شود. جامعه المصطفی و حوزه های شیعه در پاکستان دو پدیده مستقل و دارای نظام آموزشی جداگانه با شاخص های متفاوت اند و اهداف انبیاء را دنبال می کند، مطالعه تطبیقی این دو نظام مورد بحث موضوع ماست. و برای این امر لازم است نظام های آموزشی جامعه المصطفی و حوزه های شیعه در پاکستان مقایسه و بررسی شود تا آسیب ها شناخته شود.

در تحقیق حاضر این تحقیق از تحقیقات کیفی به حساب می آید. در تحقیق موجود جمع آوری داده ها از طریق آیین نامه هاف اسناد، مصاحبه با طلاب هر دو مجموعه و صاحب نظران در امور حوزه های علمیه جمع آوری می شود و با توجه به داده ها تفاوتها و معایب و مزایا تحلیل و بیان می شود.

در تحقیق حاضر، به این نتیجه رسیدیم که هر دو نظام آموزشی از تفاوت های در برنامه ریزی درسی از قبیل تفاوت در دوره ها، رشته ها، توجه به تمام شاخه های علوم اسلامی، سطح بندی و مدارج، متون درسی، آیین نامه ها، چارچوب مشخص، انعطاف در برنامه ها، ملاحظه محدودیت های طلاب در برنامه ها، در نظام کلاسی و نظام واحدی داشتن و هم چنین تفاوت ها د رمنابع انسانی از قبیل برخورداری تنوع استادان و طلاب و هم چنین تفاوتهای در بخش پژوهش و سیستم ارزیابی در بخش تجهیزات و فناوری هر دو نظام حامل معایب و مزایای هستند از قبیل قداست متون درسی، عدم توجه به تمام شاخه های علوم اسلامی، قدمت متون درسی، نبود سیستم ارتقاء بری استادان و مربیان، نبود پشتیبانی مالی از استادان، نبود هماهنگی بین تصویب و اجراء هستند. دقت بیشتر و پژوهش در تمام مؤلفه های نظام آموزشی درکار است تا راه کارهای خوب بری بیرون رفت از وضعیت فعلی به وجود آید.

کلیدواژه: نظام آموزشی، جامعه المصطفی، حوزه های شیعی پاکستان، مقایسه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *