مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده

حضرت امیر مؤمنان علی (علیه السلام) از ولادت خودش تا وفات پیامبر (ص) همواره در کنار پیامبر (صلی الله علیه و آله) بوده و از آن حضرت استفاده علمی نموده است که دیگران از آن محروم بوده اند. ایشان همیشه از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و از اسلام دفاع کرده است.

بعد از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله) امیر مؤمنان (علیه السلام) به علت غصب خلافت، از امور سیاسی تقریباً کناره گیری نموده، مشغول به کارهای علمی و فرهنگی شد.

بعد از مرگ عثمان امیر مؤمنان علی (علیه السلام) به خلافت رسید. حضرت علی (علیه السلام) در دوران خلافت خود مواضع اصلاحی مثل رعایت عدالت، از بین بردن اختلاف نژادی، اصلاح انحرافات دینی و … را اتخاذ نمود.

شخصیت امیر مؤمنان علی (علیه السلام) ابعاد گونانی دارد. با توجه به گستردگی ابعاد شخصیت امام علی (علیه السلام) در این رساله فقط به بعد علمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است و در این مورد بیاناتی از کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) و بزرگان اهل سنت شناسایی و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

شایان توجه است که در ارتباط با جایگاه علمی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) و در مورد برتری علمی آن حضرت در منابع اهل سنت، از کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) و از زبان خود آن حضرت و همچنین از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) سخنان فراوان یافت می شود.

یکی از راههای شناخت جایگاه علمی امیر مؤمنان علی (علیه السلام) نزد اهل سنت، این است که بررسی شود اهل سنت چه مقدار روایت از امیر مؤمنان (علیه السلام) در کتاب هایشان نقل کرده اند.

به همین منظور در این رساله سعی شده است جایگاه علمی امیر مؤمنان علی (علیه السلام) با توجه به سند دهی اهل سنت به آن حضرت شناسایی شود. اعتماد اهل سنت به روایات امیر مؤمنان علی (علیه السلام) نزد اهل سنت در پرتو استنادات علمی بررسی شده است.

واژگان کلیدی: جایگاه علمی، امیر مؤمنان، اهل سنت، قرن چهارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *