مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده

اهل بیت (علیهم السلام) در لغت به معنی ساکنان خانه و در اصطلاح خاندان رسالت امده است اگر چه در مصداق آن در میان مسلمانان اختلاف وجود دارد. منظور از اهل بیت (علیهم السلام) در این تحقیق پنج تن و فرزندان آنان می باشد. مصداق اهل بیت (علیهم السلام) نزدیک جمهور صوفیه همان پنج تن اند.

نیز آیه تطهیر را به اهل کساء (پنج تن) اختصاص می دهد. براساس آیه تطهیر برخی اهل بیت را معصوم و برخی قریب به عصمت می دانند و برای اهل بیت از تعبیر علیهم السلام استفاده کرده اند. مسلک بریلوی آمیزه از تصوف و تسنن می باشد.

این ها در مصداق اهل بیت (علیهم السلام) هم ازواج و هم اهل کسا را شامل می دانند ولی اهل کساء را بر ازواج ترجیح می دهند و می گویند به خاطر فضائل و مناقب فراوان لفظ اهل بیت مختص به اهل کساء می باشد. لذا هرگاه لفظ اهل بیت بیاید ذهن به پنج تن منتقل می شود. مسلک دیوبند یکی از فرقه های معاصر اهل سنت هند می باشد. بزرگان آنان از سلسله صوفیه چشتیه صابریه می باشند.

در مصداق اهل بیت ازواج را هم شامل می دانند و برخی از آنان می گویند ازواج اصالتاً و پنج تن تبعاً در اهل بیت شامل اند و آیه تطهیر را خطاب به ازواج می دانند. البته بعضی از آنان که اندک اند مراد از اهل بیت را پنج تن می دانند. فرقه اهل حدیث توسط خاندان والی اللهی به هند وارد گردیده است.

اکثریت این فرقه پنج تن را براساس احادیث نبوی و ازواج را براساس قرینه قرآنیه در اهل بیت شامل می کنند با این فرق که ازواج رسول اصالتاً و پنج تن تبعاً در اهل بیت شامل اند ولی برخی می گویند آیه تطهیر فقط برای ازواج رسول نازل شده است البته تعداد آنان خیلی کم است.

آنچه از اعتقادات فرق اهل سنت هند درباره معنای اهل بیت به دست می آید:
1. اهل بیت را مختص به پنج تن می دانند.
2. پنج تن و ازواج هردو را در اهل بیت شامل می دانند.
3. پنج تن را تبعاً و ازواج را اصالتاً در اهل بیت شامل می دانند.
4. اهل بیت را اختصاص به ازواج می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *