مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده

تمدن اسلامی در کابل از سقوط بابریان تا جمهوری داودخان مهمترین دوران خود را از بدو ورود اسلام به این منطقه جغرافیایی تجربه کرد. زیرنهادهای تمدنی شکل گرفته در این دوران تا کنون به حیات خود ادامه می دهد و یا اگر بعضی از این عناصر تمدنی رو به انحطاط است و حتی از بین رفته است باز هم آثار و نتایج این عناصر تمدنی هنوز هم در کابل وجود دارد.

به دستاوردهای تمدن اسلامی در شهر کابل در موضوعات مختلف تمدنی از جمله درباره ادیان و مذاهب اسلامی، ادیانی چون یهودیت مسیحیت و سیکها و هم چنین به مذاهب اسلامی چون امامیه ، اسماعیلیه، حنفیان کابل پرداخته شده است. علوم، و فنون، نیز از جمله شاخصه های تمدن اسلامی در کابل است که در موضوعاتی چون قالی بافی و گلیم بافی، فلزکاری، و نجاری، نیز اشاره شده است.

در بخشی دیگر از این نوشتار، به معماری و هنر اسلامی در کابل پرداخته شده است. معماری اسلامی در مساجد، زیارتگاه ها، کاخ ها، و آرامگاه ها و هنرهای چون خطاطی، نقاشی، آموزش و نهادهای آموزشی، نیز مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در پایان این نوشتار، به باورهای دینی و ملی مردمان کابل اشاره شده است.

روش تحقیق این رساله تحلیلی – توصیفی است زیرا با استناد بر منابع اصلی و تحقیقات جدید به شیوه کتابخانه ای انجام شده است، روش توصیفی نیز از جمله روش های به کاررفته در این تحقیق است که توصیف ابعاد و شاخصه های تمدن اسلامی در کابل مشخص می شود.

کلید واژه ها: تمدن اسلامی، کابل، علوم، فنون، بابریان، داود خان، ادیان، مذاهب، باورهای دینی، ملی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *