مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده:

در این پایان نامه اندیشه ها و تفکرات مالک بن نبی اندیشمند برجسته ی الجزایری مورد قرار گرفته است . نظریات او درباره تمدن اسلامی حکایت از آن دارد که او شناخت خوبی از تمدن، تمدن اسلامی و زوایای مختلف آن دارد به همین خاطر اندیشه ای منسجم و منتقی درباره تمدن اسلامی ویژگیها و آسیبهای آن اراءه کرده است، وی در آثار خود از تمامی آنها در این تحقیق استفاده شده است.

راهکارهای خود را برای خروج از وضعیت کنونی تمدن اسلامی بیان داشته است، بدین دلسل محقق در این پایان نامه به دنبال آن است که بفهمد دیدگاه این اندیشمند در تمدن اسلامی چیست؟ و نتایج دیدگاه های او را در این چایان نامه به صورت منسجم و بدون حاشیه بیاورد ، به همینن خاطر،ابتدا پس از معرفی شخصیت و اندیشه ی او به بررسی تمدن و فرهنگ به طور کلی و تمدن و فرهنگ از دیدگاه وی پرداخته و به دنبال آن با توجه به سوالات فرعی که مطرح شده است تعریف مدن و عناصر و ابعاد و مراحل شکل گیری تمدن را از منظرش آورده است و پس از آن همه این موارد را از دید او در تمدن اسلامی پیاده کرده است.

آسیب های تمدن اسلامی بخش مهمی از تحقیق است که نظریات آسیب شناسانه او از حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به صورت زیر بنایی مطرح شده و در انتها راه های برون رفت از این آسیب-ها بررسی شده است.

کلید واژه: مالک بن نبی، تمدن، تمدن اسلامی، آسیب های تمدن اسلامی، راهکارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *