مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده

از میان فرزندان حضرت اسماعیل(علیه السلام) بعد از اقامت در مکه، سرانجام فردی به نام قصی بن کلاب که نسب اش به عدنان می رسید توانست به قدرت مکه دست یابد و این قدرت را در میان خاندان خود (قریش) به ارث بگذارد. بنیامیه و…)، رقابت ، بنی مخزوم ، بنی عبدالدار.

در این تحقیق بنا داریم درباره تیره های مختلف قریش (بنی هاشم شدید میان آنها، تلقی قریش از رسالت، زمینه های مخالفت قریش با رسول الله(صلی الله علیه و آله)، هجرت پیامبر، فتح مکه و توسعه جغرافیایی اسلام، سنه الوفود(امپراتوری بزرگ اسلامی)، رحلت پیامبر و زمینه های برپایی سقیفه و … بحث و مطالعه کنیم.

بنابراین، سوال اصلی تحقیق این خواهد بود که زمینه های تاریخی نقش قریش در دست نیافتن بنی هاشم به خلافت چه بود؟ فرضیه های تحقیق عبارتند از: تقسیم شدن سیزده تیره بزرگ قریش به دو گروه حلف المطیبین و حلف الأحلاف پیش از اسلام، مواجهه های مختلف قریش با پیامبر بدلیل تلقی نادرست آنان از رسالت بعد از اسلام و تلاش قریش برای دست یافتن به خلافت پیامبر می باشند.

در این تحقیق که به صورت تحلیلی توصیفی انجام شده است، بنا داریم تا ثابت کنیم که اتفاقات رخ داده در صدر اسلام و بخصوص بعد از رحلت پیامبر با پشتوانه های فکری مختلف و طرح ریزی گروه های متنفذ قریش به وقوع پیوسته است. این طرح ریزی ها ورق را دوباره به نفع گروه هایی برگرداند که پیش از بعثت پیامبر هم صاحب قدرت بودند و با ظهور پیامبر اسلام قدرت را از کف داده بودند.

یافته های این تحقیق عبارتند از: تلاش زاید الوصف قریش برای کسب قدرت سیاسی که در دستان بنی عبدمناف بود، بروز آخرین گام های قریش برای مقابله با بنی عبدمناف در قالب جنگ احزاب و تکرار این درگیری در قالب جمل و صفین در صورت به قدرت رسیدن امام علی (علیه السلام).

کلید واژه ها: پیامبر، قریش، قبیله، بنی هاشم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *