مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تاریخ اسلام در بلتستان پرداخته است. قبل از نیمه دوم قرن هشتم هجری اثری از اسلام در این منطقه وجود نداشته ولی بعد از ورود مبلغین اسلام و با سعی و تلاش فراوان اینها در زمان کوتاهی در اواخر قرن هشتم هجری در تمام نقاط آن از سِکَردُو، شگر گرفته تا خپلو و لداخ سرایت کرده. حکومت ها، شخصیت های معروف علمی، فرهنگی، و سیاسی منطقه بلتستان در این نوشتار معرفی شده اند.

فرقه هایی که در این منطقه وجود دارند اهل تشیع اهل سنت و جماعت، اهل حدیث و اسماعیلیه می باشند. ناگفته نماند 95 در صد مردم این منطقه از اهل تشیع تشکیل یافته است که شامل شیعه امامیه، نوربخشیه و اسماعیلیه می باشد.

این پایان نامه شامل پنج فصل است. فصل اول مربوط به جغرافیا، آداب و فرهنگ، اقوام، معرفی مناطق، آشنایی با ادیان قبل از اسلام و تحولات تاریخی که حکومت های متعددی برای کسب قدرت به وجود آورده، می باشد.

در فصل دوم نقش مبلغین اولیه مانند سید علی همدانی، سید محمد نوربخش و میر عراقی و دیگر سادات و همکاری های حاکمان با آنان را مطرح کرده ام.

در فصل سوم فرقه های اسلام، فعالیت های آنان و حد نفوذشان را در منطقه زیر بحث قرار داده ام.

در فصل چهارم آشنایی با علما، دانشمندان فرقه های اسلامی احزاب های اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی و فعالیتهای این سازمان ها را بیان کرده ام. در فصل پنجم وضعیت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، و آموزشی مسلمانان دوره معاصر بیان گردیده است.

واژگان کلیدی: بّلتِستان، منطقه، اسلام، تشیع، علماء، مبلغین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *