مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
پایان نامه

 

چکیده

مسأله اصلی این رساله تحقیق و بررسی درباره فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حضرت امام حسن (علیه السلام) در فاصله بین صلح آن حضرت با معاویه و شهادت آن گرامی است.

البته مورخین به این موضوع کمتر توجه می نموده اند و توجه آنان بیشتر به زمان کودکی و صلح آن حضرت معطوف بوده است، در حالی که بعد از صلح خدمات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی چشمگیری داشته، که این رساله به تبیین و تشریح این مهم پرداخته و در چهار فصل تنظیم نموده است.

در فصل اول، کلیات تحقیق همچون تعریف مفاهیم، بررسی منابع، زندگانی امام حسن (علیه السلام) قبل از صلح و اوضاع سیاسی زمان آن حضرت ارائه شده است.

فصل دوم، به تبیین و تشریح فعالیتهای سیاسی امام حسن (علیه السلام) در قالب تبیین و تشریح مسأله صلح برای معترضین، احتجاجات آن حضرت با معاویه و یارانش و اعلام موضع سیاسی و حرکت به طرف مدینه پرداخته است.

فصل سوم، به تبیین و تشریح فعالیت های اجتماعی و اقتصادی آن حضرت چون کمک کردن به مستمندان و سرپرستی موقوفات و صدقات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام علی (علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پرداخته است.

در فصل چهارم نیز فعالیت های فرهنگی امام حسن (علیه السلام) چون آموزش نیروهای کارآمد و تربیت شاگردان و نقل احادیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و نشر فرهنگ اصیل اسلامی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. و در خاتمه نیز نتیجه تحقیق و منابع مورد استفاده ذکر شده است.

واژگان کلیدی: امام حسن (علیه السلام) ، بررسی تاریخی، فعالیت های سیاسی – اجتماعی – اقتصادی، صلح، تربیت نیروهای کارآمد، نشر فرهنگ اصیل اسلامی.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *