مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.

گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، در سال1379 با هدف ارتقای آگاهی های علمی، پرورش روح تتبع، تحقیق و فراهم کردن زمینه های آموزشی، پیرامون مسائل تاریخی تأسیس شد.
در حال حاضر در  چهار رشته مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت دارد.
فصل نامه سخن تاریخ افتخار دارد زمینه توان مندی دانش پژوهان رشته های تاریخ اسلام، تاریخ تشیع، تاریخ اهلبیت(ع)، تاریخ تمدن اسلامی و تاریخ معاصر جهان اسلام را فراهم آورد؛ به ویژه دانش پژوهان این گروه از کشورهای مختلف بوده و توان علمی خود را هماهنگ نموده اند تا با نگارش مقالات علمی، گامی در راه توسعه علمی در علوم اسلامی بردارند.

نمایه مقالات
1. علم الحیل یا مکانیک، کیتاری، آنوچا، 1385،ش1، ص3.
2. نقد و بررسی کتاب تشیع در هند، ورقاء حسینی، سیدصادق، 1385، ش1، ص33.
3. نگاهی به زندگانی و شهادت علی اکبر، حسینی، سیدمرتضی، 1385، ش1، ص53.
4. معرفی کتاب صورالاقالیم یا هفت کشور، رجاء، علی اصغر، 1385، ش1، ص69.
5. علم تاریخ و تکامل آن نزد مسلمانان تا قرن نهم، یاسری، علی، 1385، ش1، ص79.
6. بررسی سیره امام هفتم(ع) در منابع رجالی اهل سنت، جنتی، محمداسحاق، 1387، ش2، ص3.
7. تاریخچه نام جمهوری آذرباییجان، حسین اف، وصال، 1387، ش2، ص12.
8. نقش جذب نخبگان در تمدن اسلامی عصر عباسیان، حسینی، سیدمرتضی، 1387، ش2، ص19.
9. تجزیه شبه قاره هند و پی آمدهای آن، رجاء، علی اصغر، 1387، ش2، ص30.
10. بررسی شرح الاخبار فی فضایل الائمه الاطهار قاضی نعمان، زاهدی، یاسین، 1387، ش2، ص52.
11. سنت های الهی-تاریخی در دو سوره رعد و ابراهیم، فهیمی، علی، 1387، ش2، ص69.
12. آراء و اندیشه های کلامی ابوالکلام آزاد، محمدی، محمدانور، 1387، ش2، ص82.
13. توین بی و نظریه پیدایش و سقوط تمدن ها، موسوی، سیدجمال، 1387، ش2، ص101.
14.فقهای آذرباییجان در قرن نوزده و بیست میلادی، اسماعیل اف، الشن، 1387، ش3، ص22.
15. نظریه پیدایش تشیع در زمان پیامبر اسلام(ص)، آتام، تورگوت،1387، ش3، ص4.
16. بابریان هندوستان، رضوی، سیدهدایت،1387، ش3، ص74.
17. معرفی و بررسی کتاب النقض، حسینی شاه ترابی، سید مرتضی،1387، ش3، ص56.
18. بررسی تاریخی شخصیت یحیی بن زید، کمالی سرپلی، عبدالقادر،1387، ش3، ص94.
19. مردم شناسی سرزمین آران در آستانه ورود اسلام، حسین اف، وصال،1387، ش3، ص43.
20. بررسی جنگ های داخلی افغانستان با نظریه تضاد، ابراهیمی، مصطفی، 1388، ش4، ص3. 
21. نظریه پیدایش تشیع در سقیفه، آتام، تورگوت، 1388، ش4، ص23. 
22. فتح اسلامی در آران، حسین اف، وصال، 1388، ش4، ص47. 
23. صوفیان شیعه در خراسان دوران تیموریان، حسینی، سیدمرتضی، 1388، ش4، ص56. 
24. بلاد سند جرقه اول ورود اسلام به شبه قاره، رضوی، سیدهدایت، 1388، ش4، ص72. 
25. مساجد و بارگاه ها در دوره عضدالدوله، نریمان اف، شامل، 1388، ش4، ص103.
26. عوامل فرهنگی- مذهبی تنش بین صفویه و عثمانی، سیدحمید حسینی، 1388، ش5، ص3.
27. بررسی گزارش محمدبن سعد از زندگی و قیام امام حسین (ع)، سیدعبدالله حسینی، 1388، ش5، ص34.
28. غزنویان در هندوستان، سیدهدایت رضوی، 1388، ش5، ص80.
29. احمدبن موسي (ع)، سید یاسین زاهدی، 1388، ش5، ص91. 
30. اصلاحات سياسي امان الله خان در افغانستان، علي فهيمي، 1388، ش5، ص114.
31. تأثیر ولایت عهدی امام رضا(ع)بر قیام های علویان، سید اذکار نقوی، 1388 ، ش5، ص131.
32. ضرورت جانشینی پیامبر اعظم(ص) و دیدگاه خاورشناسان، دین محمد حکیمی، 1388، ش6، ص3.
33. بررسی زمینه های ورود انگلیس به شبه قاره هند، سیدهدایت رضوی، 1388، ش6، ص32.
34. تاریخ سیاسی اوده در هند، سیدمنظرعباس رضوی، 1388، ش6، ص49.
35. بررسی تاریخی دختران امام کاظم(ع)، سیدیاسین زاهدی، 1388، ش6، ص82.
36. تاریخ تشیع در کشمیر، غلام محمدمتو گلزار، 1388، ش6، ص110.
37. نقش حضرت علی(ع) در جنگ های پیامبردر برابر مشرکان، سیدقاسم موسوی، 1388، ش6، ص123.
38. تأثیر قیام های علویان بر ولایت عهدی امام رضا(ع)، سید اذکار نقوی، 1388، ش6، ص139.
39. نقش شاهان اوده در گسترش تشیع، سیدمنظر عباس رضوی، 1388، ش7، ص3.
40. زیدبن موسی، سیدیاسین زاهدی، 1388، ش7، ص 14.
41. سومنات، سیدمحمدرضا عالمی، 1388، ش7، ص28.
42. تحلیل اجمالی تاریخ اجتماعی کاشان با تکیه بر یافته های قبرستان ملا محسن فیض کاشانی، حامد قرائتی، 1388، ش7 ، ص41.
43. سیر تاریخی پیدایش حوزه های علمیه، عبدالقادر کمالی سرپلی، 1388، ش7، ص58.
44. نقش چک ها در ترویج تشیع در کشمیر، غلام محمد متو گلزار، 1388، ش7، ص75.
45. ساختار سازمان دعوت فاطمیان مصر، حمزه علی بهرامی، 1389، ش8، ص3.
46. خاورشناسان و دیدگاه شیعه درباره جانشینی حضرت علی(ع)، دین محمد حکیمی، 1389، ش8 ص 26.
47. عزاداری در هند از دیدگاه شرق شناسان، سیدمحمدشبیب حسینی، 1389، ش8 ص70.
48. نقش علمای شیعه در گسترش تشیع در اوده، سیدمنظرعباس رضوی، 1389، ش8 ص80..
49. شکاف قومی و اضمحلال حزب دموکراتیک خلق افغانستان، محمدعلی زاهدی، 1389، ش8 ص100.
50. بررسی زمینه های سیاسی- اجتماعی شکل گیری طالبان در پاکستان، سیدآصف کاظمی، 1389، ش8 ص116.
51. نقش میرشمس الدین عراقی در ترویج تشیع در کشمیر، غلام محمد متو گلزار، 1389، ش8 ص169.
52. بررسی جایگاه و کارکرد داعی الدعات و مستجیب در سازمان فاطمیان مصر، حمزه علی بهرامی، 1389، ش9، ص3.
53. عوامل سیاسی- اجتماعی تنش میان صفویه و عثمانی، سیدحمید حسینی، 1389، ش9، ص25.
54. بررسی آثار معماری شیخ بهایی، سیدظاهر حسینی، 1389، ش9، ص 59.
55. نقش شاعران و صوفیان در گسترش تشیع در اوده، سیدمنظرعباس رضوی، 1389، ش9، ص76.
56. اوضاع سیاسی بست در عصر اول عباسی تا پایان طاهریان، سیدمحمدرضا عالمی، 1389، ش9، ص89.
57. وضعیت کنونی شیعیان کشمیر، غلام محمد متو، 1389، ش9، ص110.
58. شیوه های تاریخ پژوهی محمدالجابری، سیدمحمدعلی نوری، 1389، ش9، ص 128.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *