مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.

سیری اجمالی در قرآن کریم ما را به این حقیقت شگفت آور رهنمون می شود که این آخرین کتاب آسمانی، تاکید فراوان بر پندآموزی و عبرت گیری از تاریخ بشریت داردکه در قالب هایی چون بیان تاریخ پیامبران گدشته، شرح احوال امت های پیشین، ذکر قوانین تاریخ در قالب سنت های الهی و بالاخره پرداختن به گوشه هایی از تاریخ پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله) متبلور شده است، به گونه ای که نگاه آماری و محتوایی به تاریخ در قرآن بیش از فقه است.
        تاریخ زبان مشترک همه آیین ها و ملل است که با استفاده از آن و توان مندسازی تاریخ نویسان می توان در عرصه دفاع از مکتب از آن بهره برد، نگاهی اجمالی به جایگاه تاریخ در میان علوم انسانی در دانشگاه های داخل و خارج از کشور نشان از این حقیقت دارد. امروزه نقش تاریخ و مطالعات تاریخی در ارائه دیدگاه ها، فرهنگ ها و حتی تحمیل آن  بر ملت-ها نقش مهمی دارد به گونه ای که خاورشناسان بیشترین شبهات خود را در عرصه تاریخ عرضه نموده اند وبه نظر می رسد پاسخ های ما از نظر توان مندی و روش مندی در برخی از موارد توان مقابله ندارد.

معرفی گروه
     گروه‌ تاريخ‌ اسلام‌ مجتمع آموزش عالي‌ امام‌ خميني‌(ره‌) وابسته‌ به‌ جامعه‌المصطفي‌العالميه از سال‌ 1379 كار خود را شروع‌ كرده‌ و به تدریج با فعال ساختن رشته های مختلف و جذب اساتید در گرایش های مختلف فعالیت رو به رشدی داشته است. هم اكنون‌ با‌ برگزاري‌ هفت‌ دوره‌ كارشناسي‌ ارشد و پنج‌ دوره‌ كارشناسي‌ در رشته های مختلف، دو دوره دکتری برگزار نموده است که برنامه درسی دوره‌ دكتري تاریخ تشیع از نيم سال اول تحصيل 89-88 و برنامه درسی دوره دکتری در رشته تاریخ تمدن نیم سال اول تحصیلی 90-89 آغاز شده است.

 اهداف و سیاست های گروه
1.    توان دفاع صحیح و منطقی و منطبق با روش تحقیق تاریخی از ساحت اسلام در بعد تاریخی
2.    توان دفاع صحیح و منطقی از مبانی کلامی تشیع مستند به گزاره های تاریخی
3.    توان مند ساختن دانش پژوهان در پاسخ به  شبهات مختلف مطرح درباره تاریخ اسلام و شیعه در بعد تاریخی(مانند شبهه غرانیق و شبهه ایجاد شیعه به وسیله عبدالله بن سبای یهودی و..)
4.    شناخت جایگاه واقعی اسلام و تمدن اسلامی در میان تمدن های بشری
5.    شناخت تشیع به عنوان یکی از تأثیرگزارترین گروه های اسلامی در طول تاریخ اسلام
6.    تجربه آموزی با بررسی علل پیدایی، رشد و سقوط حکومت های اسلامی در طول تاریخ اسلام
7.    شناخت اندیشه های اصلاحی برآمده از تفکر تاریخی اسلام
8.    شناخت جنبه های گوناگون تاریخ اسلام به صورت روش مند در طول تاریخ و در عرض جغرافیا و در عمق سیاست و فرهنگ
9.    دست یابی به عناصر توسعه بخش اسلام
10.    نشر معارف اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) از راه معرفی تاریخ و زندگانی آنان به عنوان انسان های برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *