مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.

عنوان پایان نامه:برخی از انحرافات فکری عصر امام صادق (ع) و موضع آن حضرت

دانش پژوه:سید سعید حسینی

استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی

استاد مشاور:

دانشگاه:موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)

واحد:

مقطع: کارشناسي ارشد

رشته گرایش:

تاريخ دفاع: 1380ه.ش.

کلید واژگان:امام صادق(ع)، غلات، صوفیه، مرجئه، زندیق.

 

بدون تردید یکی از وظایف مهمّ بزرگان، حفاظت از سنگر عقاید و معارف اسلام از دستبرد تحریف و تغییر و به تبع آن، مبارزه با راهزنان اندیشه اسلامی و بدعت‌گذاران است; چرا که سکوت و تساهل در برابر آن‌ها افزون بر این که سبب تزلزل اندیشه مردم در اصول و ارکان دین و تحریف حقایق می‌شود، نوعی کتمان حقیقت را نیز در پی دارد و انسان را مشمول این آیه می‌سازد: اِنَّ الذَّینَ یَکتُمُون مَا اَنزَلنَا مِنَ البَیِّناتِ وَ الهُدی مِن بَعدِ مَا بَیَّنّاه لِلنّاسِ فی الکِتابِ اُولئِکَ یَلعَنَهُمُ اللّهُ وَ یَلعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ; کسانی که ادلّه روشن و وسیله هدایتی را نازل کرده‌ایم، پس از آن که در کتاب برای مردم بیان داشتیم، کتمان کنند، خدا آن‌ها را لعنت می‌کند، و همه لعن کنندگان نیز آن‌ها را لعن می‌کنند. یکی از ابعاد مهمّ زندگی امامان(ع) به ویژه امام صادق(ع) دفاع از حریمِ حرمت عقاید، معارف و فرهنگ اسلام ناب بوده است. آن‌ها در این رهگذر فراوان کوشیدند و حتّی در سخت‌ترین اوضاع، در برابر تحریف گران و راهزنان طریق عقیده می‌ایستادند. این نوشتار، برخی از انحراف‌های فکری عصر امام صادق(ع) و موضع حضرت در انحراف زدایی را در شش فصل بررسی می‌کند. در فصل نخست، شاگردان و ویژگی‌های تربیت یافتگان و نقش آن‌ها در انحراف زدایی و مواد درسی مکتب امام صادق(ع) بیان شده است. فصل دوم به بررسی نخستین انحراف از انحراف‌های فکری زمان امام صادق(ع) به نام «غُلات» می‌پردازد. در این جهت عوامل و انگیزه های غلوّ، و موضع امام صادق(ع) در برابر غُلات بررسی می‌شود. در سومین فصل به دومین انحراف به نام «صوفیه» می‌پردازد. در ادامه، دیدگاه مکتب امام صادق(ع) درباره تصوّف بیان شده است. فصل چهارم به یکی دیگر از انحراف‌های فکری به نام «زندیق» و برخورد امام صادق(ع)با این پدیده پرداخته است. «مرجئه» یکی دیگر از انحراف‌های فکری عصر امام صادق(ع) است که در فصل پنجم مورد تحقیق قرار گرفته و در ادامه، موضع امام صادق(ع) بیان شده است. در فصل ششم که فصل آخر از این نوشتار است، ابتدا منابع فقهی اهل سنّت مورد بررسی قرار گرفته; سپس برای بعضی از منابع، نمونه‌هایی ذکر، و به بقیه منابع فقط اشاره شده، و در ادامه فصل، متحوّل شدن فقه در زمان امام باقر و صادق(ع) و منابع فقهی اهل بیت(ع) همراه با ذکر نمونه‌هایی بیان شده و در بخش پایانی فصل، امتیازهای فقه شیعه مورد بحث قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *