مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
دکتر سعيد خليلويچ

 

خليلويچ عضو دپارتمان مطالعات شرق در فرهنگستان ملی علوم صربستان شد.

دکتر سعيد خليلويچ، مؤسس و پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد و فارغ التحصيل حوزه علميه قم و جامعه المصطفی(ص) العالميه در رشته های فلسفه اسلامی و انديشه معاصر مسلمين، به عضويت دپارتمان مطالعات شرق در فرهنگستان ملی علوم صربستان، موسوم به «ماتيسا صربسکا» درآمد.

بر اساس اعلان پروفسور دراگان ستانيچ، رييس فرهنگستان ملی علوم، در جلسه هيأت اجرايي «ماتيسا صربسکا» مورخ ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳، دکتر سعيد خليلويچ به عنوان عضو دايم دپارتمان مطالعات شرق در اين فرهنگستان ملی انتخاب گرديد.

خاطرنشان می شود که فرهنگستان ملی «ماتيسا صربسکا»، به عنوان قديمی ترين نهاد ادبی، فرهنگی و علمی صربستان، در سال ۱۸۲۶ تأسيس شده و مقرّ آن در شهر «نوی ساد» در شمال بلگراد است. به دليل استقرار فرهنگستان ملی علوم در «نوی ساد»، اين شهر ملقب به «آتن صربستان» شده است چون برجسته ترين اساتيد و محققان صربستانی در دهه های متمادی عضو اين فرهنگستان ملی بودند.

فرهنگستان «ماتيسا صربسکا»، در قالب دپارتمان های تخصصی زبان و ادبیات، لغت شناسی، علوم اجتماعی، هنر و نسخ خطی، چندين مجله دارای رتبه علمی-پژوهشی و طرح های پژوهشی دارای ارزش ويژه ملی، همچون دايره المعارف صربستان، فرهنگ لغات و رسم الخط ادبيات زبان صربی را توليد و عرضه می نمايد.
لازم به ذکر است که خلیلویچ در جدیدترین مجموعه مقالات تخصصی فرهنگستان ملی علوم صربستان با عنوان «صربستان و شرق»، مقاله ای با نام «فرهنگ میان سنت های شرقی و شرق شناسی مدرن» تألیف و چاپ کرد.

 

 

نامه دکتر سعيد خليلويچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *