شجره طيبه خاندان شهيد صدر
آيت الله شهيد سيد محمدباقر صدر، نسبش با سي و يك واسطه به حضرت امام موسي بن جعفر (ع) منتهي مي شود به اين ترتيب: سيد محمد باقر صدر 1. ابن سيد حيدر 2. ابن سيد اسماعيل 3. ابن سيد صدرالدين محمد
آيت الله شهيد سيد محمدباقر صدر، نسبش با سي و يك واسطه به حضرت امام موسي بن جعفر (ع) منتهي مي شود به اين ترتيب: سيد محمد باقر صدر 1. ابن سيد حيدر 2. ابن سيد اسماعيل 3. ابن سيد صدرالدين محمد
داستان نقاشی که بحیرای راهب از [حضرت] محمد(ص) در سفری که ایشان به همراه عمویش ابوطالب به شام داشت کشیده، سالهاست همراه با خود تصویر در ایران منتشر میشود. مردم به آن عشق میورزند و در تابلوهای زرین بر دیوار خانه و مسجد و زیارتگاه میآویزند. اما آیا باید
(آنچه در ادامه می آید نوشتاری است پاسخ گونه به پرسش از «فدک» که پیش از این در نشریه پرسمان انتشار یافته و اکنون به مناسبت ایام فاطمیه بازنشر می شود.). پرسش شما را در دو بخش پاسخ می گوییم: فدک چیست؟
کتاب «نهج الحیاة، یا فرهنگ سخنان فاطمه(س)» در سال 1372 توسط جناب حجةالاسلام محمّد دشتى و جمعى از پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتى امیرالمؤمنین(ع) و با حمایت اقتصادى بنیاد فرهنگى امام رضا(ع)، پس از شش سال تلاش به چاپ رسید و در زمان کوتاهى، چند نوبت تجدید چاپ شد.
درآمد سپاس و ستايش فزون از تصوّرات انديشه بشرى به درگاه آفريننده اى باد كه با سوگند به قلم و تراوشات نوك آن، بر انديشه آفريده خود ارج نهاد و به آن بها داد و با قلم، او را به سوى دانايى و دانش كه انگيزه اصلى از برانگيختن پيامبران
تعالیم هدایت بخش قرآن که چون شمعی فروزان فراروی انسانهاست، از صدر اسلام تا کنون مورد توجه محققان علوم قرآنی قرار گرفته است. آنان حاصل پژوهشها و تدبرهای خود را پیرامون این کتاب آسمانی در قالب کتابها و دایرةالمعارفها به جهان علم عرضه نموده اند. از جمله آنها دایرةالمعارف قرآن
سیره اجتماعى فاطمه(علیهاالسلام) را بر اساس تعامل بین شبکه ارتباطات اجتماعى آن حضرت و مؤلفه هاى مؤثر بر منزلت ایشان، مى توان به دست آورد. منزلت ایشان از سه خاستگاه متاثر بود: نخست برخوردارى از سرشتى پاک، دیگرى وابستگى به خانواده اى پاک و برگزیده و سوم شهروندى جامعه اسلامى.
يكي از بزرگترين مصائب بزرگ جهان اسلام، حوادثي است كه خيلي زود و بلافاصله پس از رحلت پيامبر (ص)، دچار امت اسلام شد؛ اين مصائب عبارتند از غصب به ناحق خلافت از علي (ع) و تعرض و بيحرمتي نسبت به اهل بيت (ع) به خصوص فاطمه (ع) مي باشد.
حق ولايت و خلافت و امامت هرگز سازش پذير نيست و تنها يادگار پيامبر(ص) که در امر خلافت به حقيقت، الگوي مردان و زنان است، در اين راه هيچ گونه مسامحه اي روا نداشت و از بذل مال و جان و حتي فرزند خويش دريغ ننمود.
آنچه در ادامه می آید گزارش سخنرانی دکتر نعمت الله صفری- مدیر محترم گروه تاریخ اسلام مجتمع عالی امام خمینی(ره)- در جلسه ی علمی یکشنبه، سوم اردیبهشت 1391ش در موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم است. متن این سخنرانی را با عنوان «نقش بسترشناسی در تحلیل قیام عاشورا» به همراه پرسش و
چكيده اصطلاح «تاريخ جديد» يا «تاريخ جامع» ناظر بر تغيير و تحولي است كه در دو حوزه روش و موضوعات علم تاريخ رخ داده است. البته اين طرز نگاه به تاريخ بيشتر گوياي رويكرد مورخان غربي به مقوله علم تاريخ است. در اين پژوهش سعي برآن است تا با بازخواني
زن در روزگار پیش از اسلام جایگاه انسانی و اجتماعی شایسته خویش را نداشت. در ایران، یونان و روم باستان و همچنین در عصر جاهلیت عرب، به زنان همچون کالایی بی جان نگریسته می شد. این جوامع، زنان را تنها برای لدت جنسی و منافع و مصالح اقتصادی به خدمت