مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و بازنمایی جایگاه حضرت امام رضا (علیه السلام) در فرهنگ مردم ایران؛ آیین ها و نمادها

 

در اين مقاله آيين هاي آغاز سفر مانند چاووشي خواني ، نصب علم ، نذرها، جاسبزي و سوغاتي ها و نيز نمادهاي مربوط به حضرت امام رضاس بررسي شدهاند. اگر معنـاي عام زيارت «سفر بـه امـاکن مقـدس بـه قـصد )رجوع شود به تصویر صفحه) کسب فضيلت معنوي، استغفار يا شـکرگزاري» (برنز، ١٣٨٥: ١٤٢) باشـد زيـارت بارگـاه امـام رضــاس در ميــان مــردم ايــران عــلاوه بــر ويژگي هاي فوق واجد مؤلفـه هـاي ديگـر نيـز هست : تبرک جـستن ، توسـل کـردن، پناهگـاه بودن و نوعي کسب احترام و اعتبار هم بوده و هست زيرا بـه طـور کلـي امامـت در فرهنـگ سياسي اسلام، يک اسـتراتژي اسـت کـه امـت اسلامي را در تشکلي شکوهمند و مؤمنانه قرار مي دهد. برخي از اشعار هم ، نهايت علاقه و شيفتگي زاير را به آن بارگاه قدسي نـشان مـي دهنـد و چـه هديه اي مي تواند اين عشق را تصوير نمايد جز نثار جان و تن : يا شاه رضا جان به فداي کرمت قـربـان کبـوتـران دور حـرمت بـا دانـه بـلاي زائران مي چينند محروم کجا شود کسي از کرمت (لوني و ميري، اليگودرز، ١٣٨٨) در اين اشعار، نمادهاي مربوط به امام به زيباترين شکلي تصوير مي شـوند: خراسـان، طـوق علم ، کبوتران حرم، ايوان طلا، بارگاه، حرم، دانه انگور، روضـه پرنـور و دل پـردرد بـي دوا کـه همگي نمادهايي استعاري از امام هستند. گل هاي جمع آوري شده از روي ضريح توسط فراشان همراه با زيارتنامه مخصوص حـضرت امام رضاس بسته بندي مي شود و اين بـسته هـا هـر روز صـبح طـي مراسـم خاصـي در محـل دارالقرآن آستان قدس رضوي واقع در صحن جمهوري اسلامي حرم مطهر به عنوان تبـرک بـه زايرين اهدا مي شود.

آيين هاي جا سبزي در گذشته زيارت بارگاه حضرت امام رضاس چندين روز طول مي کشيد و در ايـن مـدت افراد خانواده زاير بايد کارهايي انجام مي دادند.

 

برای مشاهده متن کامل مقاله فایل را دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *