مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و انتشار کتاب «از مصدق تاریخی تا مصدق اسطوره‌ای»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «از مصدق تاریخی تا مصدق اسطوره‌ای» با نگاهی به آثار و اسناد کمتر دیده شده تالیف علی اصغر سیدآبادی از سوی نشر اگر راهی بازار کتاب شد.

صد سال است که نام محمد مصدق در سپهر سیاسی ایران شنیده می‌شود. تمجیدکنندگانش بسیارند و تقبیح‌کنندگانش نیز در سال‌های اخیر، پرشمار شده‌اند. هنوز او و کارنامه‌اش موضوع بحث گروه‌های فکری مختلف و پژوهشگران تاریخ و سیاست معاصر ایران است و گاه‌به‌گاه اسناد تازه‌ای له یا علیه او یا در چهارچوب دستیابی به حقیقت کشف و منتشر می‌شوند و همچنان پژوهشگران در جست‌وجوی زوایایی تازه از حیات سیاسی او، دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، وکالت، صدارت و حبس و حصر او را می‌کاوند.

هم‌زمان که ستایشگران مصدق بیکار نبوده‌اند و تقریباً هر سال کتاب‌ها و مقاله‌های تازه‌ای با نگاهی ستایش‌آمیز درباره مصدق می‌نویسند، در سال‌های اخیر، برخی از پژوهشگران نیز به‌صراحت از ضرورت شکستن اسطوره مصدق نوشته و گفته‌اند. این کتاب تلاش کرده است تا در این دوگانه گرفتار نشود. نویسنده در این کتاب سعی کرده است توضیح دهد که مصدق در افکار عمومی یا در روان جمعی ایرانیان چگونه پدیدار شده و «مصدق تاریخی» در چه شرایطی و با چه فرایندی به «مصدق اسطوره‌ای» تبدیل شده است.

کتاب «از مصدق تاریخی تا مصدق اسطوره‌ای» با نگاهی به آثار و اسناد کمتر دیده شده تالیف علی اصغر سیدآبادی با ۲۷۲ صفحه و بهای ۳۲۰ هزار تومان از سوی نشر اگر راهی بازار کتاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *