مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و نشست معرفی مرکز علوم دينی «قم» در انستيتوی مطالعات اروپا در بلگراد

 

نشست چهارساعته معرفی مرکز علوم دينی «قم» در انستيتوی مطالعات اروپا در بلگراد

رييس انستيتوی مطالعات اروپا (IES): «مرکز علوم دينی قم، مهم ترين هسته پژوهشی و توليد انديشه اسلام شناختی در صربستان است.»

دو پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد در نشستی تخصصی به دعوت رييس انستيتوی مطالعات اروپا در بلگراد به تشريح رويکرد علمی و محتوايي کتاب های تأليفی اعضای مرکز «قم» و نوآوری های پژوهشی اين مرکز در صربستان و منطقه بالکان پرداختند. در اين نشست که چهار ساعت به طول کشيد، رييس و پژوهشگران ارشد انستيتوی مطالعات اروپا به همراه اساتيد و پژوهشگران چند مرکز علمی مهم صربستان، همچون انستيتوی تاريخ معاصر، انستيتوی فلسفه و تئوری اجتماعی، انستيتوی سياست و تجارت بين الملل و آکادمی علوم و هنر صربستان حضور و پس از دو سخنرانی مقدماتی پژوهشگران مرکز علوم دينی «قم»، مشارکت فعال در بخش تخصصی پرسش و پاسخ و تبادل نظر داشتند.

دکتر «ميشا جورکويچ»، رييس انستيتوی مطالعات اروپا (IES)، در ابتدای نشست، مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد را، که بيش از ده سال از تأسيس آن می گذرد، مهم ترين هسته پژوهشی و توليد انديشه اسلام شناختی در صربستان ناميد.

دکتر «معمر خليلويچ»، به عنوان سخنران نخست، مبانی فلسفی علم اجتماعی اسلامی را مورد تبيين قرار داده و با هدف ارايه مستندات بحث، به تحليل محتوای بخش هايي از دو کتاب تأليفی اخير خود با عناوين «تاريخ انديشه اجتماعی در اسلام» و «اسلام و جامعه شناسی دين» پرداخت. سخنران دوم نشست دکتر «سعيد خليلويچ» بود و وی بر اهميت رصد بنيان های فلسفی و معرفتی انديشه معاصر مسلمين تأکيد کرد و به تشريح مثال هايي از کتاب ها و مقالات تأليفی خود پرداخت که در مجله علمی-پژوهشی علوم دينی «قم» به چاپ رسيده است و مرتبط با حوزه مطالعات ميان رشته ای فعاليت های علمی و اجتماعی متفکران مسلمان در بستر مواجهه معرفتی آنان با چالش های نظری دنيای مدرن می باشد.

خاطرنشان می شود که انستيتوی مطالعات اروپا در بلگراد يکی از تأثيرگذارترين مراکز علمی-پژوهشی است که مؤسس آن دولت صربستان بوده و حوزه های پژوهشی آن شامل علوم سياسی، علوم اجتماعی و مطالعات فلسفی، تاريخی، حقوقی و دين شناختی می باشد. تعداد زيادی از برجسته ترين اساتيد بين المللی، در سنوات گذشته، به عنوان مهمان در نشست های تخصصی اين انستيتو به ارايه سخنرانی و تبادل نظر با پژوهشگران بنام صربستانی پرداختند و نتايج اين نشست ها در برنامه ها و راهبردهای علمی دولت صربستان مورد بهره برداری قرار می گيرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *