گرفتن مراسم چهلم برای اموات از سنتهای مردمی است که به نظر میرسد با توجه به اهمیتی که برای عدد چهل در روایات وجود دارد و همچنین به واسطه مراسم اربعین که همه ساله برای امام حسین(ع) برگزار میشود، در بین مردم ایران که شیعه و دوستدار اهل بیت هستند رواج یافته است.
اهمیت عدد چهل بین شیعیان
از ظاهر قرآن و روایات چنین بر میآید که روز و عدد چهل دارای اسراری باشد خداوند در قرآن سوره بقره آیه ۵۱ میفرماید: با موسی چهل شب وعده گذاشتیم و او به میعادگاه برای گرفتن فرمانهای الهی آمد. یعنی مدت وعده الهی که موسی در آن به دیدار خداوند برای گرفتن دستور و الواح رفت چهل شب بود. یعنی چهل شب موسی بهطور رفت و با خداوند مناجات میکرد.
در آیه دیگری چنین آمده است: وقتی انسان به سن چهل سالگی میرسد از خداوند میخواهد توفیق شکرگزاری از نعمتهایش را به او بدهد و خواستار توفیق انجام عمل صالح از خداوند میشود ـ یعنی انسان در سن چهل سالگی به مرحلهای از رشد و ایمان میرسد که نوعی تکامل و بلوغ است لذا در روایات آمده هرکس تا سن چهل سالگی گناه کند و توبه نکند امکان بازگشت برای او سخت است[۱] و همچنین نقل شده هرکس که چهل سال بر او بگذرد نیکیهایش به بدیهایش غلبه نکند و جهتگیریهایش به سوی خوبیها نباشد جایش دوزخ است.
یکی از محققین در این باره چنین مینویسد: «در فرهنگ اسلامی و در معارف عرفانی، عدد چهل (اربعین) جایگاه خاصّی دارد. چلّهنشینی برای رفع حاجت یا رسیدن به مقامات سلوک و عرفان معروف است. حفظ کردن چهل حدیث، اخلاص چهل صباح، کمال عقل در چهل سالگی، دعا برای چهل مؤمن، چهل شب چهارشنبه و … بسیاری از این نمونهها و موارد.»[۲]
در اسلام عدد چهل دارای حکمتی است که آن را مهم جلوه میکند و در فرهنگ ایران زمین «چهل» عدد مشهوری است و در شعر و ادب فارسی نیز ترکیبهایی از این کلمه وجود دارد. در فرهنگ اسلامی نیز عدد چهل از جایگاه ویژهای برخوردار است در روایات اسلامی عدد چهل فراوان مطرح شده است. به عنوان نمونه در حدیثی آمده است: «کسی که تا ۴۰ روز خالص برای خدا شود چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میشود».[۳]
تاثیر پذیری از فرهنگ اربعین امام حسین(ع)
با توجه به اینکه اربعین در فرهنگ عاشورا از جایگاه ویژهای برخوردار شده است از این رو شیعیان و ایرانیان همانگونه که برای امام حسین(ع) همه ساله اربعین شهادت را عزاداری میکنند، در چهلمین روز درگذشت اموات خویش نیز مراسمی به یادبود این عزیزان برگزار میکنند. در تاریخ اسلام از نخستین اربعین عزاداری بر کشته یا شهیدی، پیش از شهادت امام حسین(ع) اطلاعی در دست نیست. در تاریخ و سیره نبوی هم در این باب نمونهای نقل نشده است حتی بر شخص پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س)، امام علی و امام حسن(ع) اربعین گزارش نشده است و سرآغاز آن از عزاداری بر امام حسین(ع) است».[۴] مهمترین نکته درباره اربعین، روایت امام حسن عسکری(ع) است. حضرت در روایتی که در منابع مختلف نقل شده است فرمودهاند: نشانههای مؤمن پنج چیز است: ۱. خواندن ۵۱ رکعت نماز (۱۷ رکعت نماز واجب + ۳۴ رکعت نوافل) ۲. زیارت اربعین ۳. انگشتری در دست راست ۴. سجده بر خاک ۵. بلند خواندن بسم الله در نماز»[۵] «این حدیث تنها مدرک معتبری است که جدای از خود زیارت اربعین که در ادعیه و منابع دعا آمده به اربعین امام حسین(ع) و بزرگداشت آن روز تصریح کرده است.[۶]
به نظر میرسد با توجه به مراسم اربعین برای امام حسین(ع) (که همواره برگزار شده و میشود الهام از این حرکت معنوی بوده است که مراسم چهلمین روز برای اموات و درگذشتگان برگزار میکنند.
منابع
1- نگاه کنید به تفسیر روح المعانی، ج۲۶، ص۱۷ و تفسیر نمونه، ج۲۱، ص۳۲۹.
2- محدثی، جواد، فرهنگ عاشورا، قم، نشر معروف، ۱۳۷۴ش، ص۴۱.
3- مازندرانی، محمد صالح، شرح اصول کافی، جلد ۸، ص۴۷.
4- نشریه خراسان، بحث «اربعین از دیدگاه مورخین» حجت الاسلام حیدری آقائی، ۸/۲/۱۳۸۲.
5- شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۵۱.
6- جعفریان رسول، نشریه رسالت، نشریه اربعین امام حسین(ع)، عدد چهل، ۱۶/۱/۸۳.