مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.

این نشست نخستین نشست «نقد نظریه از امامیه تا اثنی عشریه» بود که به همت انجمن تاریخ پژوهان و با همکاری دبیرخانه نهضت آزاداندیشی و تولید علم، سال 1385 در قم برگزار شد و به نقد مقاله کلبرگ، پرداخت. دکتر صفری، سخنران این نشست، درباره این موضوع گفت: اعتقاد به این که امامیه از آغاز اثنی عشریه بوده، بحثی بین دو رشته تاریخ و حدیث است و از این دو ابزار می توان استفاده کرد.

 وی با بیان این مطلب که سید حسین مدرسی در کتاب «مکتب در فرایند تکامل» و کلبرگ معتقد به نظریه از امامیه تا اثنی عشریه بوده اند، گفت: پیامبر در آغاز از دوازده تا بودن امامان سخن گفته بود. در حالی که شیعیان به این احادیث توجه نداشتند و دلیل این بی توجهی عثمانیه بود که ابوبکر و عمر و عثمان را نیز جزو دوازده امام می دانستند.

در ادامه سخنان دکتر صفری، دکتر الویری یکی از نقادان بحث مطالبی را ارائه کرد و گفت: کلبرگ معتقد است که اساس دیدگاه اثنی عشری که وجود دوازده امام و غیبت دوازدهمین آن ها بوده، از آغاز و در دوره خود امامان وجود نداشته است. برخی نیز معتقدند که این اعتقاد کلبرگ برگرفته از هم نشینی و هم صحبتی با سید حسین مدرسی است.

وی علت بی اطلاعی شیعیان را از دوازده گانه بودن امامان در زمان آن ها، تقیه دانست و گفت: نمی توان عنصر تقیه را در زندگی امامان کم اهمیت دانست. آن ها به دلیل بسیاری از مسائل و به ویژه غیبت امام زمان(عج)، به ناچار از دوازده تا بودن امام صحبت نمی کردند و به شیعیان و پیروان خاص خود نیز مطلبی نگفته بودند.

در پایان این نشست استاد زینلی به نقد نظریه کلبرگ پرداخت و گفت: بسیاری از بزرگان اهل سنت در گذشته قائل به دوازده خلیفه و امام پس از پیامبر بوده اند و این نظریه جدیدی نیست وباید گفت این احادیث مصداقی جز ائمه نخواهد داشت.

 

مشروح گزارش را در کتاب تاریخ در گذرگاه نقد، در قالب پی دی اف بخوانید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *