مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
جستجو
Close this search box.
سخن تاریخ و عبقات الانوار فرصت تمدنی برای شیعه ایجاد کرد

 

به گزارش ایکنا، احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، ۳ تیرماه در نشست خبری سالانه بنیاد بین‌المللی امامت با بیان اینکه بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در چهلمین سالگرد فعالیت‌های خودش قرار دارد، گفت: این بنیاد در کنار پژوهش در موضوعات متعدد به دلیل انتساب به امام رضا(ع) اقتضاء داشت که بحث امامت عامه و امامت خاصه را جدی بگیرد و کارهای بسیار متعددی در این عرصه انجام شده است.

وی افزود: اخیراً مقام معظم رهبری در رهنمودی که به اعضای کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) داشتند، فرمودند ما باید روی شناساندن بیشتر ائمه(ع) به مردم کار کنیم و حداقل هم سه زمینه کاری را تعیین فرمودند؛ جنبه قدسی حضرات معصومین، نقش اجتماعی و سیاسی و آموزه‌های ائمه(ع) و بنیاد هم در این محدوده فعالیت کرده است.

قراملکی با بیان اینکه کتابی با عنوان «امام رضا؛ امام هشتم و بازی سیاست» یک مرور محققانه بر نقش سیاسی امام رضا(ع) است که در سال ۱۴۰۳ منتشر شده است، اظهار کرد: این کتاب در مدت بسیار کم استقبال زیادی را برانگیخت؛ همچنین کتاب «نظام خلقی و خلقی امام رضا(ع)» از دیگر آثاری است که در هفته جاری نشر یافته است. کارهای دیگر اعم از تألیف و تفسیر و تحقیق در مورد امام رضا(ع) هم در بنیاد در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه راهبرد بنیاد این است که از هر نوع کار تکراری اجتناب کنیم، اضافه کرد: به این دلیل راهبرد دوم ما همکاری با مراکز و مؤسساتی است که در راستای امامت، فعالیت‌های تخصصی دارند؛ بنده وقتی وارد مدیریت بنیاد پژوهش‌های آستان شدم ملاحظه کردم تصحیح و تحقیق بر روی عبقات در حال انجام است؛ عبقات کتابی است که به دوره نوجوانی و جوانی بنده مرتبط است و استادی بود که ما از او درخواست کردیم تا این کتاب را برای ما تدریس کند.

رئیس بنیاد بین‌المللی پژوهش‌های آستان قدس رضوی تصریح کرد: بنیاد پژوهش‌ها با شناسایی یکسری منابع این پروژه را پیش می‌برد ولی واقعیت آن است که دوستان ما در بنیاد امامت، کشف جدیدی از میراث هند داشتند و نسخ تازه و مصادر عبقات را به دست آوردند؛ عبقات مصادر زیادی دارد و بنده با دوستان صحبت کردم تا کار تصحیح این اثر را به صورت مشترک پیش ببریم زیرا به جد معتقدم همکاری بنیاد امامت و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس می‌تواند الگویی برای همکاری علمی پرمحصول و صمیمانه باشد.

عبقات الانوار فرصت تمدنی برای شیعه ایجاد کرد
وی افزود: عبقات یک تاریخچه دارد یعنی وقتی شیعه را متهم کردند که هیچ مبانی و محتوایی ندارد و صرفاً احساسات و عوام‌فریبی است فضای بدی ایجاد شد لذا دانشمندان درصدد برآمدند تا به این فضا پاسخ دهند و تنها اثری که توانست این تهدید را به فرصت تبدیل و فرصت تمدنی برای شیعه تولید کند عبقات الانوار میرحامد حسین بود؛ این کتاب هم به دلیل حجم و هم اتقان علمی و معرفتی و قوت استدلال و انبوه اطلاعات نشان داد که شیعه بسیار پشتوانه قوی دارد.

قراملکی بیان کرد: بعد از عبقات عملاً یک فرصت تبلیغی برای شیعه ایجاد شد لذا تصحیح این اثر وظیفه همه ما بوده است. این تصحیح با نسخ تازه یافت شده انجام شده است همچنین به دلیل پیگیری و انطباق مصادر و ارجاع به مصادر تحقیق‌شده شاهد تألیف اثر تحقیقی نسخه عبقات به صورت شایسته هستیم.

قراملکی با بیان اینکه راهبرد دیگر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس این است که «خوب دشمن عالی است»، گفت: ما هر لحظه برای گذر از خوب بودن به سمت عالی در حال حرکت هستیم لذا باید با همکاری نهادهای دیگر میرحامد حسین‌ها تربیت و عبقات‌الانوارها را تولید کنیم. این دوران دوره عجیب و غریبی است و سرعت طرح پرسش و شبهات زیاد است و دیر بجنبیم ممکن است قربانی‌های زیادی بدهیم.

رئیس بنیاد بین‌المللی پژوهش‌های آستان قدس رضوی تأکید کرد: اگر به میزان و حجم آثار میرحامد حسین نگاه کنیم، می‌بینیم این مرد استراحت چندانی نداشته است و وقت زیادی را صرف تولید این آثار کرده است و در عین سرعت، با دقت علمی پیش رفته است و امروز هم به تولید آثار قویم و دقیق علمی در زمینه امامت نیاز مبرم داریم.

قراملکی افزود: امروز مستشرقان به دنبال منابعی چون آثار میرحامد حسین هستند، یعنی اگر بخواهیم تعامل علمی با دنیا هم داشته باشیم باید به تصحیح و تحقیق این آثار بپردازیم. ایشان برای ۳۵ جلد کتاب به هزار و دویست منبع مراجعه داشته است و اکثر این منابع و آثار هم در کتابخانه‌های هند بوده که دسترسی به آن سخت بوده است.

قراملکی با اشاره به برپایی کنگره میرحامد حسین و برپایی نشست‌‌های مقدماتی، اظهار کرد: نشست‌هایی در لکهنو برگزار شده است و در پاییز سال آینده نشست‌ها و پیش‌همایش‌هایی در عراق و لبنان خواهیم داشت. ۱۲۰ مقاله علمی هم برای کنگره در حال تدوین است و محققان توانمندی در حال تنظیم و تدوین هستند. مجموعاً ۷۵ جلد برای کنگره اول یعنی میرحامد حسین و بیش از ۵۰ اثر هم برای صاحب اجتهاد منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *